Allt flyter

Jag tror att jag ska skriva en bok. Den ska handla om en kvinna. Vi kan kalla henne Pink eftersom hon gillar rosévin. Ordentliga kvantiteter ska det vara. Det ska lukta 60-årskris från sida ett. Och hon ska vara bitter som malört och gnällig så in i vassen. Det är helt enkelt fel på allt. Speciellt på de före detta männen. Och de vuxna barnen. Som lägger sig i att hon dricker. Åsikter som hon framför som en lång, grinig litania.

En räddningsaktion från en av männen, som lierats sig med en dotter, ställer saker och ting på sin spets. Då bestämmer Pink sig för att lämna landet och där i den värmande solen börjar hon längta hem. Så pass att hon åker tillbaka igen. När det är dags för svensk sommar.

Kan Lundell, så kan väl jag. Jag har åldern inne och att gnälla ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Läs recensionen av Allt är i rörelse i SVD. Jag tycker den är humor.

Förresten behöver jag köpa dammsugarpåsar.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Allt flyter

  1. Lisbeth skriver:

    Iden känns rätt och i tiden. Problemet är väl att du inte heter Lundell så en viss kvalite måste den hålla.
    Jag köper den jag lovar
    Lycka till

  2. Annaa Mattsson skriver:

    Bodil Malmsten har väl dessvärre uppfyllt en del av gnällkvoten för vårt kön och vår ålder, utrymmet är inte stort. Det jag läst är dessutom riktigt trist så det lär inte bli någon förlagsrusch efter mer. Men tanken är inte dum.

  3. Cici skriver:

    Hörde just en recention på P1 av sagda bok. Mycket suckand och pustande i den också, så jag kommer nog inte att införskaffa något ex.

  4. Rutan skriver:

    Den där skulle kunna vara skriven av mig. Jag har mycket gnäll att leva ut. Frånsett allt vinet, det är sparsamt här. Men jag kan gnälla bra utan vin.

  5. frktjatlund skriver:

    Lisbeth: Ett problem är att det antagligen är mindre charmigt med vinpimplande kvinnor än dito män. Och jag har nog inte egentligen rätta uthålligheten för skriva alster på mer än fem sidor.

    Annaa: Tänkte inte på det! Bodil Malmsten, alltså. Jag fastnade aldrig för hennes blogg, som var så populär. Dessutom påminner hon om Lundell när det gäller inställningen till sina beundrare. Läs: nedlåtande.

    Cici: Inte jag heller. Gnälla gör jag helst själv.

    Rutan: Det kan jag också. Speciellt utan rosévin, som jag inte ens gillar. Oftast smakar det bara hallonsaft. Men jag drog till med det eftersom Lundell kallar sin huvudperson för Red och min skulle heta Pink.

  6. Annaa Mattsson skriver:

    Jag är i sanningens namn rätt bra på rosévin. Men bättre på rödtjut. Och allra bäst på starkbärs, direkt ur burken. Och uthållig som fan,både i skrivandet och med bärsen. Det kanske kan bli något.

    Det senaste Bodil-gnället handlar om hur hemskt det var i Frankrike.

  7. frktjatlund skriver:

    Själv är jag bäst på rödtjut. Tvåa kommer vitt vin. Däremot får jag lätt halsbränna av öl.

    Egentligen är det inte bristande uthållighet som är mitt problem. Snarare bristande fantasi. Och att jag är så kortfattad. En arbetsskada eftersom jag vet att mejl med fler än fem rader förblir olästa av slöa män på jobbet.

Kommentera

