Rena snurren

Är det något som jag stör mig på så är det karuselldörrar. Det känns helt enkelt förnedrande att inte få bestämma gångtakten själv.

Värsta exemplet är stora entrén in till jobbet. Kommer man före kl 8:00 på morgonen måste man använda passerkortet innan dörren börjar röra på sig. Men kortläsaren sitter en bit bort så andra kan smita in på min kortdragning och då står man där som en fårskalle och släpper in den ena efter den andra.

Sen snurrar dörren så långsamt att det blir köbildning utanför. Speciellt om man kommer samtidigt med att tunnelbanan spyr ut en massa trafikanter. Och det känns också förnedrande. Köa för att komma in på jobbet! Totalt ovettigt sätt att spendera tiden.

När man ska gå ut ur byggnaden börjar dörren snurra lite, lite för tidigt så man får skynda sig för att komma in i tårtbiten. Om man inte vill bli omkullslagen av en glasdörr. Bara för att tvingas tvärnita och hasa sig fram i den takt som dörren bestämmer.

Somliga tränger in sig två på en gång i en tårtbit, men då händer det att dörren stannar och börjar backa. Så alla i snurran får hasa sig baklänges istället.

Nej, bort med eländet och sätt in riktiga portar med luftsluss emellan!

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Rena snurren

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Detta är ett ämne som engagerat mig djupt ända sedan tidig ungdom då jag första gången stötte på dylika dörrar och fick panik. Jag drabbas lätt av den fortfarande. Den värsta i stan finns vid Cityterminalen. Eller det är snarare två och det är det som är problemet, de är placerade så tätt efter varandra att det lätt blir krångel när mycket folk ska igensom samtidigt med mycket packning. Konstigt att det inte händer fler olyckor.

    En anledning att dessa inte händer är att dörrarna stoppar så snart någon rör vid dem. Det står ofta skyltar om detta. Folk som just klivit av tåget i Stockholm har inte tid att läsa skyltar, de ska hitta rätt destination. Därför står det särskilt sommartid och storhelger framförallt lantisbarn och bankar på dörrar som stoppat, med brydda föräldrar bakom. Jag försöker ständigt på olika dialekter, jag är bra på det, be dem sluta och backa ett steg. Det brukar vara väldigt svårt.

    I Skärholmen är det likadant. Då är det inte lantisbarnen utan de svarthåriga barnen som står och bankar. Det är inte så märkligt eftersom det är fler svart- än ljushåriga barn där. Men det är märkligt därför att de flesta är väl där ganska regelbundet och borde lära sig. Jag ser numera alltid till att glida in i sidodörrar eller passa på när jag är helt ensam för jag avskyr att stå där med de bankande barnen och deras handfallna föräldrar.

    På ett hotell i Danmark fastnade Mellan. Alltså nej, det var ingen olycka. Hon bara fortsatte runt runt och kom sig inte för att gå ut ur karusellen förrän storasyster hotade med prygel.

  2. frktjatlund skriver:

    De där dörrarna vid Cityterminalen är att betrakta som fällor. På glasväggarna i ”min” karuselldörr står det med stora bokstäver: Don’t push the door! Men det gör folk i alla fall. Speciellt de som klämmer in sig två i en tårtbit.

    Jag gjorde själv som Mellan första gången jag använde dörrtypen. Det är nästan svårt att låta bli.

Kommentera

