Äntligen

Nu har vi sett det lilla livet. Pojken med personnummer 111009-0807, typ. Han var lite svullen och blåslagen eftersom han fastnat på vägen ut med navelsträngen om halsen. Men tack och lov klarat sig från syrebrist, enligt läkarutlåtandet. My var alldeles till sig och pussade oavbrutet sin lillebror och ser fram emot att de allihop kommer att återförenas imorgon.

Själv är jag lite mätt på att vara småbarnsförälder. Efter bara fyra dagar. Det blir så infernaliskt stökigt när två, tre stycken röjer runt. Igår dammsög jag tre gånger. Först var det smulorna från skafferiräden på digestivekexen. Varför tuggar barn alltid med öppen mun?

Sen var det historien med trollstaven, det vätskefyllda plaströret med glitter. Den som höll i röret var blind och skulle försvar sig mot en angripare och slog vilt omkring sig.
– Sluta med det där! Det är bara en tidsfråga innan ni slår röret i något så det går sönder. Sa jag och gick in i sovrummet och fortsatte vika in tvätten. Det dröjde mindre än en minut innan det blev tvärtyst. Vad var det jag sa, tänkte jag. Och tog fram dammsugaren och dammsög upp glittret. Som låg överallt.

Pilatesbollen är mäkta populär. De far runt på den, som skållade råttor i vardagsrummet och tjongar in i soffor, bokhyllor och bord. Vår gråsvarta vardagsrumsmatta luddar av sig till max. Dammråttor överallt. Därav tredje dammsugarturen.

Jag köpte några paltor till lillebror. Expediten kommenterade valet.
– Jaha, det var ett neutralt val. Vet du inte var det blir?
– Det ska du skita i, tänkte jag. Men sa att det redan har blivit. Och förresten gillar jag inte pojk- och flickuppdelningen på barnkläder.
– Då borde du gå på Polarn & Pyret, sa en arbetskamrat. Ja, kanske det. Men inte för en nyfödd.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Äntligen

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Aha, så vi kan vänta oss att nästa gåva blir en klänning i bästa Clara-stil?
    Förstår inte varför du inte har fått några ”alldeles underbar”-kommentarer ännu. Om bäbisen alltså. Du har helt uppenbart fel läsare. Men så skönt att det gick bra!
    Noterar mössan. Nu har tydligen alla nyfödda mössor. För att hålla kroppstemperaturen, antar jag. Någon som minns när man tyckte det såg väldigt konstigt ut när man såg bilder från utrikiska förlossningsavdelningar där alla nyfödda hade mössor?
    Nu påstår naturligtvis någon att det har vi ALLTID haft i Sverige också. Nope. Icke tal om några mössor när mina barn föddes 1989-92. Utom möjligtvis på något prematurbarn.

  2. Cici skriver:

    Då får jag gratulera farmor till ytterligare ett barnbarn! Skönt att allt gick bra trots diverse svårigheter.

    När det gäller barnkläder är det väl ofta så att de här små nyfödda får ärva sina efter syskon och bekantas barn. Kläder i den här storleken slits ju inte ut, precis. Då kan det blir alla regnbågens färger. Mitt första barnbarn, en flicka, skulle minsann inte få ha rosa kläder på sig, sa hennes föräldrar men dom blev lite betänksamma när folk runtomkring hela tiden kommenterade hur söt den lilla pojken var. Nu är barnbarnet snart 6 år och gissa vilken favoritfärgen är – rosa förstås!

    Själv minns jag Videlenkläderna som kom ungefär i den vevan som jag fick mitt första barn. Dom var nog i det närmaste outslitliga och mycket praktiska. Fanns i färgerna vitt och gult, vad jag minns.

  3. Lisbeth skriver:

    Vilken käck liten luva han hade underverket. Tur att du inhandlat lite neutrala kläder så han kan byta om. Sjukhuskläderna är ju inte de vackraste Jag tycker du gjorde ett bra val sen får expediten säga vad hon vill
    Se till att du nu får ordning på vuxenlivet. Hur härliga dom är så inte skulle då jag vilja börja om

  4. Annaa Mattsson skriver:

    Cici; mina syskonbarn hade videlenkläder. Det var supermodernt 1961, jag tyckte de var väldigt fina. Har absolut för mig att de kom i ljuslila sedan också.

  5. frktjatlund skriver:

    Annaa: Nej, jag har nog inte den typen av läsare. Mer åt rekordeliga fruntimmershållet. Tror jag. Och inte hade nyfödda några mössor när mina barn var små. Men Ettan var konstfullt paketerad, hårt inlindad i en filt, hela BB-tiden.

    Cici: Jag minns också Videlenkläderna i ett slags patentstickning. Vi hade en hel hoper eftersom som fabriken låg i Segeltorp, inte långt ifrån där jag bodde och jag tittade in då och då på deras outlet.

    Lisbeth: Nej, jag skulle inte heller vilja börja om. Däremot kan jag tänka att de vore roligt att ha haft ett par till. Men man ska ha både tid och råd. Och det hade inte vi. Framför allt inte råd.

    Annaa: Och i grönt. Det är jag alldeles säker på.

  6. cruella skriver:

    Videlen, är det bebiskläder i disktrasestruktur? Såna hade jag när jag var liten, gula.

  7. frktjatlund skriver:

    Just precis. Konsums disktrasor var stickade i samma stil.

Kommentera

