Smått

Klockan 10:59 kom sms:et vi väntat på.

Det blev en lillebror! 53 cm och 4000g. Alla mår bra. Hoppas Noa och My kan sova hos er en eller två nätter till? Jag känner mig lite mör.

Barnen ville självklart se det lilla livet på en gång. Fråga mamma när vi kan hälsa på, tjatade de. Men har man varit vaken en hel natt och kämpat sig igenom en förlossning, vill man helst sova. Inte ha en massa besök. Sa jag. Och den nyblivna modern messade just det beskedet lite senare.

Men varför kunde hon inte tagit ett kort och skickat till dem? Hon brukar göra sånt annars. Då blir man lite orolig. I alla fall om man som jag har alldeles för livlig fantasi. Men imorgon eftermiddag kan vi andra få en glimt av underverket.

Barnen är nattade och jag känner mig också mör. Som en ensamstående mamma, typ. Vi hade en planerad omläggning på jobbet i helgen, så barnen fick följa med dit och roa sig bland mina skåp och lådor ett par timmar medan jag jobbade. Och de små otäckingarna hade fräckheten att uttala sig om hur ostädat jag hade det.

Resten av dagen ägnade vi åt sällskapsspel. Det är tur att jag tycker att sånt är roligt annars vore det outhärdligt med  flera timmar av Finns i sjön, Uno, Sverigespelet och Fia med knuff. Jag behövde inte delta i alla partier eftersom vi hämtade upp kusin Stella efter jobbet.

Nu inväntar jag Makens återkomst från brödraträffen i Dubrovnik. Eller så skiter jag i sånt pjunk och går och lägger mig.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Smått

  1. Lisbeth skriver:

    Grattis till nytillskottet. Kan tänka mig att du känner dig delaktig eftersom syskonen varit hos dig. Att hon är mör är ju självklart men jag kan tänka mig att trots att det underbart med små barn så finns en viss längtan till att läsa en god bok nu.
    Lycka till med sällskapsspelen

  2. Fia skriver:

    Grattis till det nya barnet, även om det inte är så lätt att definiera vilken relation det ska vara. Skönt att höra att det fortfarande finns människor som gillar att spela spel. I min familj var vi väldigt roade av det och det har gått i arv till mina barn, så när vi samlas allihop blir det gärna TP eller andra roliga spel.

  3. frktjatlund skriver:

    Lisbeth: Jo, jag känner mig ganska mör nu och skulle helst vilja ta en semesterdag bara för att rå om mig själv lite.

    Fia: I min omgivning är de flesta roade av sällskapsspel. Jag minns tonåren då vi var ett kunde sitta uppe hela nätter och spela oss igenom Risk, Bonde, Finans, Monopol och allt vad de hette. Nu spelar vi helst Besserwizzer och andra frågesportsspel.

Kommentera

