Lite egentid

Jag är helt slut redan så här dags på dagen. Alldeles för lite nattsömn eftersom Maken skulle upp i ottan. Redan klockan fyra skulle storebror Klasse komma eftersom flyget gick tidigt från Arlanda.

I våras, när en av brödernas halvsystrar dog, tog Klasse initiativet till en gemensam årlig aktivitet med motiveringen: Man vet inte hur länge man har varandra. Och tanken är att de ska åka någonstans några dagar till en plats, som ingen av dem har varit på. Den här första gången blev destinationen Dubrovnik.

Så den här helgen är jag gräsänka. Det har inte hänt på år och dar. Men särskilt ensam kommer jag inte att vara. För vi går i väntans tider. Svärdottern har gått över tiden och det blir igångsättningen imorgon om SÖS har utrymme för det, så jag hämtar barnen på fritids.

Och vad blir jag och det lilla barnet? Jag gillar varken plast- eller styvförhållanden och utnämner mig till farmoster.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Lite egentid

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Synd att det var just den här helgen. När jag drar till Jämtland. Annars kunde vi kanske äntligen setts!

  2. frktjatlund skriver:

    Ja men hallå! Det var väl typiskt dålig tajming.

  3. Lisbeth skriver:

    Vad skönt för alla att få sin egen tid. Låter spännande med en nykomling. Det här med olika titlar och kalla har vi försökt få till några år. Det slutade med att vi heter våra förnamn punkt/slut.
    Varken plast eller styv finns med i ordlistan hos oss. Det händer att barnen frågar tex mig varför jag är farmor och sambon heter förnamnet. Då blir det till att förklara ibland trasslar jag in mig i de ännu äldre generationer namngivning. Får säga som Catlin 4 år och boende i England.
    Hon kallar min mamma alltså sin mammas mormor för gammgammGun Sak samma bara det funkar

  4. Ullah skriver:

    Tant, är det så dåligt? Min kusin sa ”farmor Vanja” till sin styvfars mamma, medan jag kallade henne ”tant Vanja”. Men det kanske är otidsenligt att använda tant nu. Fast ibland var det praktiskt. (Onkel Vanja hade ju varit kul också, men så var det ju inte.)

  5. frktjatlund skriver:

    Lisbeth: Jovisst, förnamn funkar också bra. Styv- och plast- låter så illa i mina öron.

    Ullah: Tant låter väldigt 50-tal för mig. Oj, vad man tantade alla. Till och med folk i 25-årsåldern.

Kommentera

