Utsikt från ett köksbord

Maria_farvalIdag jobbar jag hemifrån. Eller egentligen bortifrån eftersom jag sitter och knappar vid Tvåans köksbord. Och jag fascineras fortfarande över tekniken. Att jag kan koppla upp mig via bredbandet och få tillgång till min dator på jobbet. Skicka mejl kors och tvärs och göra programändringar. Och vill någon mig något är det bara att mejla eller slå en pingel.

Stella är hemma med halsfluss men är så pass pigg att hon halvligger i soffan och kelar med pappas iPad. När hon inte tittar på film eller spelar på datorn. Snacka om skärmbildad.

Igår gjorde vi slag i saken. Bestämde oss för ett semestermål och bokade resan. Det blir en veckas rundtur på Kap Verdeöarna och en slapparvecka på en av öarna. Det känns precis lagom. Jag ser fram emot en semester som inte innehåller en massa problemlösning. För en gångs skull.

På andra sidan gatan står det omskrivna DDR-aktiga huset med smålägenheter. Nu helt tömt på hyresgäster. Inom kort ska det rivas och nya hus ska byggas på tomten. Med större och dyrare lägenheter. Stella hoppas på lägre hus, så hon får en bättre vy från köket. Inte fullt så grå.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Utsikt från ett köksbord

  1. cruella skriver:

    Jag såg avskedsutställningen och gillade den mycket.Hade en kompis som bebodde ena delen av en dubblett i det sena 80-talet. Inte tänkte vi särskilt på att det skulle vara något slags ovärdigt boende. Själv bodde jag i en korridor på Gärdet och delade dusch och med tre andra. Jag var så glad att ha en egen dörr att stänga. Men det är klart, hade någon frågat mig hur jag ville bo hade jag säkert svarat egen lägenhet. Det ställs åt pepparn för höga krav på bostadsstandard från samhällets sida – hur och när blev det så?

  2. frktjatlund skriver:

    Vår första lägenhet var en etta i övervåningen på en villa. Med en sur gammal tant som hyresvärd. Men billigt var det: 300 kr/mån. Det funkade i ett år, tills vi fick en tvåa i Brandbergen. Tvåan, dottern alltså, köpte boken Maria Farväl, så jag har ”sett” utställningen genom den.

  3. Lisbeth skriver:

    Först och främst grattis till bokningen av resan. Verkar innehålla både det ena och det andra. Blir kanon det där. Jag är också imponerad över teknikens under. Snart behövs inga vab dagar man kan jobba som vanligt hemifrån och ungarna sysselsätter sig själva. Just att vara hemma med sjuka barn är ju annars ingen höjdare. När mina var små tackade jag högre makter för videon. Skrivmaskinen var med istället för laptop men det gick bra det med

  4. Annaa Mattsson skriver:

    Har en god vän som tillhörde de sista hyresgästerna där och trivdes utmärkt, det var hans första egna bostad i Stockholm sedan han kom hit som ensamkommande flyktingbarn. Han har fått en mycket dyrare men inte större lägenhet några kvarter bort, i ett hus med ”övergångslägenheter ” för människor med diverse problem. Det är modernare men luktar illa överallt, piss, fylla, spyor, och han tycker det är obehagligt att ta sig in och ut.

  5. frktjatlund skriver:

    Lisbeth: Jo, vi hoppas på att resan blir kanonbra. Men det är sju veckor dit.

    Annaa: Några av de sista hyresgästerna har gjort en trevlig broschyr över huset. Det har varit en del skriverier om problemen i kvarteren runtomkring, men jag tror att det lugnat sig något. Annars är det trist med den accelererande gentrifieringen.

  6. cruella skriver:

    Problemen i kvarteren runt om (jag bor i närheten) kom sig av att man mot allt bättre vetande flyttade alla i och för sig behjärtansvärda verksamheter för hemlösa till Grimman. – vårdmottagning, härbärge, dagverksamhet etc. Maria Plaza hade en mycket ringa del i detta, om ens någon.

  7. frktjatlund skriver:

    Jo, jag vet. Bor själv bara några kvarter bort. Ett tag var det srtikel på artikel i Södermalmsnytt om saken.

Kommentera

