Bortrikianska

Jag passade Tvåans barn i veckan när det var föräldramöte i Stellas skola. När jag kom gick Sally omkring och sa ”ghick” om och om igen.
– Vad vill hon? frågade jag.
– Jag vet inte. Hon har börjat säga sådär då och då och jag fattar inte vad det betyder.

När det var sängdags börjad hon med sitt ghickade igen. Jag hade just satt på henne en ren blöja och Sally sa ”ghick” och för att understryka vad hon ville bankade hon framtill på blöjan. Då gick det upp ett ljus. Hon försöker säga kiss. Blöjan åkte av och jag satte henne på toaletten och mycket riktigt, hon ville kissa.

När modern kom hem igen berättade jag vad ”ghick” betydde och Tvåans kommenterade med: Det skulle vara mycket lättare om hon pratade svenska.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Bortrikianska

  1. Fia skriver:

    Det brukar vara rena feststämningen när familjemedlemmar äntligen lyckas tyda märkliga ord som kommer ur munnen på de små. Ibland undrar jag om de små liven är frustrerade över att ingen förstår vad de säger, eller om frustration är något som kommer med åren.

  2. Lisbeth skriver:

    Det finns bara en sak att säga ”Det gåtfulla folket”
    Lycka till med att närma dig det landet

  3. Ullah skriver:

    Vilken begåvad liten flicka!

  4. Småländskan skriver:

    Det fattar ju vem som helst att ghick betyder ”jag behöver kissa”. Trodde du var språkkkunning frk tjatlund.
    Jag har följt din blogg en längre tid, läst, skrattat, känt-igen-mig, men aldrig kommenterat förr.
    Otroligt fin blogg du har. Jag fortsätter att läsa och känna-igen-mig i det mesta du skriver.

  5. Småländskan skriver:

    Och sen ska jag kommentera vad du skrev för lite sen, det att du betalade 80 kronor kilot för trattisar! Visserligen köpte du tydligen bara ett halvkilo, men ändå. Hade jag tagit betalt för de trattisar jag plockat de senaste veckorna, hade jag varit rik, eller nästan i alla fall. Aldrig nånsin, i mitt långa svampplockarliv, har jag varit med om alla dessa trattisaar som bara stått där och velat bli plockade

  6. Annaa Mattsson skriver:

    Både Mannen och hans syster var sena i talet, av anledningar som jag inte ska trötta dina läsare med nu. Systern som var äldst var så sen att hon har starka minnen av att vilja tala och vara mentalt medveten om vad saker hette men inte kunnat forma orden. Måste vara frustrerande även för ett litet barn som tror det säger rätt ord att inte bli förstådd.

  7. frktjatlund skriver:

    Fia: Lite så var det. Det kändes som en riktig seger.

    Lisbeth: Ja och de är så påhittiga också. Under förmiddagen gjorde My om vardagsrummet till ett tivoli. Men Spökhus, kärlekstunnel och bergochdalbana.

    Ullah: Visst är hon ett geni. Hitta på ett alldeles eget språk där hon kombinerar tal och gester.

    Småländskan: Du är så välkommen! Och jag blir riktigt avundsjuk på det där med svamparna.

    Annaa: Jag minns våra två äldsta och deras diskussion om hur man skulle uttala smörgås. Ettan sa Sugge och Tvåan sa Mömmö. ”Säg Macka istället. Det är enklare.” sa jag. Och hade rätt.

Kommentera

