Morgonfundering

Nya DN har utnämnt fredagar till filmspecial. I dagens nummer finns en tio-i-topplista med aktuella filmer. Överst på listan ligger Apflickorna. Och nu undrar jag: Är den kritikerrosade filmen verkligen bra? Alltså bra-bra eller är den bara bra-obegriplig. Ungefär som Man tänker sitt. Eller är det en film som har något att säga mig?

Jag tillhör inte dem som ratar filmer med bra recensioner för oftast är jag ganska överens med kritikerna. Men jag blir lite skeptisk när berömmet når alltför höga höjder. Speciellt när det gäller svenska filmer, som i fallet Apflickorna.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Morgonfundering

  1. Lisbeth skriver:

    Ja nog är det lite mysko alltid. Generellt så gillar jag svenska filmer och engelska dito. Sist såg jag Hur många lingon finns det i världen. Den hade fått kritikerna att höja lite på ögat. Jag gillade den. Ibland så undrar jag om det är en skröna när man säger, Bra recensioner= ej sevärd.
    Smaken är ju som baken delad. Inte ens sambon och jag tycker om samma filmer.
    Hans passion för spanska filmer delar jag inte.
    Nej det enda rätta är nog att gå och bilda sig en egen uppfattning

  2. frktjatlund skriver:

    Jag håller med om det där med engelska och svenska filmer. Jag kan till och med sträcka mig till europeiska. Asiatiska känns obegripliga eftersom man inte alls hänger med om människornas känsloläge.

Kommentera

