När karriären blir en utförslöpa

Jag är en brukare av verktyg. Men inte av den typen man har i en verkstad. Sådana som Maken använder sig av. Hans arbetsmiljö är en begriplig värld för barnbarnen. Första gången sonsonen var med mig på jobbet sa han:
– Men farmor, var har du dina jobbargrejer?

Jo, lille vän. Mina jobbargrejer eller verktyg finns i datorn. Och ett av verktygen använder jag så flitigt att jag är med i en förening som består av mig och andra brukare av samma verktyg. Det vill säga programvaror som används när man skapar dataprogram. Vi är SUG, The Swedish User Group.

I den föreningen har jag gått från klarhet till klarhet. Första åren var jag styrelseledamot. När jag avsa mig det förtroendeuppdraget kom jag inte undan med mindre än att ingå i valberedningen. Förra årsmötet sa jag ifrån mig även det. Bereda valar är inte min grej. Man måste ringa runt och jaga folk för att få dem att ställa upp.

– Men du kan väl åtminstone vara revisor? Och det kunde jag. Bokföringen är granskad och jag knyckte en revisionsberättelse från nätet. Det tog ett par timmar och sen var det klart.

Ikväll är det årsmöte och jag kommer att föreslå att det beviljar styrelsen ansvarsfrihet. Plus mingla och vingla. Och valberedning övertalade mig att fortsätta mitt värv ett år till.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

