En riktig mes

Häromdagen blev jag kontaktad av ett företag, som undrade om jag ville konsulta hos dem. För ett halvår sedan fick jag samma fråga från samma företag och då tackade jag nej. Främsta orsaken till det var att uppdraget var för Försvarsmaktens räkning. En makt som jag inte alls sympatiserar med eller vill jobba för. Mig lurar de inte med att byta Krig mot Försvar.

Den här gången var frågan densamma, men uppdraget gällde en annan kund. Och då blev det väldigt jobbigt. Jag sa att jag inte kunde lämna ett svar sådär på stående fot. Och nu velar jag.

Det är den gamla vanliga visan: Man vet vad man har men inte vad man får. Och det jag har är ett fast jobb, som har sina nackdelar. Organisationen skulle kunna vara så mycket bättre och samma med beslutsgången. Å andra sidan är arbetsuppgifterna oftast roliga och stimulerande. Flertalet medarbetare är trevliga och reviren inpinkade sen länge. Så man behöver inte ägna energi åt sånt.

Och jag vet inte om jag är något konsultämne. Jag har svårt att finna mig tillrätta i nya grupperingar och behöver gå på invänjning i kontakten med andra människor. I början ser jag bara alla fel och först efter ett tag upptäcker jag förtjänster. Då är det jobbigt med förändringar.

Sen har vi det här med självförtroendet. Jag tänker bara på allt jag inte kan. Och vad kunder kan tänkas förvänta sig för pengarna. Jag önskar att jag hade lite mer av testosteron eller vad det nu är som gör att män har så lätt överdriva sina förmågor.

Dessutom har jag bara drygt 5 år kvar i arbetslivet. Ska man verkligen bryta upp då? När man inte vet vad man får och hur länge det varar.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till En riktig mes

  1. cruella skriver:

    Är du det minsta sugen så är den perfekta tiden att göra det NU. Just därför att du har relativt kort tid kvar ändå. Hade du tio år kvar i arbetslivet vore det en mycket större risk att ta.

  2. Lisbeth skriver:

    Visst kan man bryta upp men man får ställa det mot det man har. Tycker du verkar ha ett stimulerande arbete redan. Varför ändra ett vinnande koncept. Å andra sidan så får man inte så många chanser. Ställ dig frågan vad skulle jag vinna med uppdraget om jag jämför det med det jag har? Listan blir lång=ta chansen Listan blir kort=stanna kvar
    Lycka till i beslutet

  3. Rutan skriver:

    Bryt upp! Bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr!

    Fast kanske inte. Jag bröt upp från ett fast jobb och blev egen företagare 1988. Då kände jag att jag kunde komma tillbaka till mitt gamla område när jag prövat några år och kanske inte trivdes med det. Men det var efter 9 år inte så enkelt. Mycket kan hända. Men med en bra lön och garanti att du verkligen får vara kvar där tills pensionen, så är det väl inte så dumt med nya vyer.

  4. Annaa Mattsson skriver:

    Det beror helt på din inställning till en något mer osäker tillvaro. Om du vill vara bombsäker på att ha en jämn och hög inkomst fram till pensionen ska du inte bryta upp. Om det inte spelar dig så stor roll utan att du faktiskt tycker det är viktigare att få en sista chans att prova något nytt så ska du göra det.

  5. frktjatlund skriver:

    Alla: Jag velar fortfarande hit och dit och känner att jag skulle behöva lite mer detaljer på vad det kommer att innebära. Som det ser ut nu väger Stanna högre.

Kommentera

