Kurr

Och vad har jag hittat på den senaste tiden? Helgen var barnfri och eftersom lördagsvädret såg ut som det gjorde låg jag i soffan och läste större delen av dagen. Nesbøs Huvudjägarna är spännande så det räcker och blir över. Lite mellan varven skötte jag tvättandet. Och torkandet. Och vikandet.

Söndagsvädret inbjöd till en långpromenad Kungsholmen runt. Allt gick bra tills Makens blodsockernivå sjönk så pass att han ville bänka sig vid första bästa räringsställe. Oavsett meny och prisläge. Första sämsta, tyckte jag och vägrade betala 250 kr för mat jag inte ens ville ha. Och jag vann striden. Det är verkligen inte ofta. Men till priset av en tjurig medmänniska.

Jag kanske skulle starta en ny blogg: Saker som Maken och jag har olika uppfattning om. En outsinlig källa. Konstig nog eftersom vi delar samma grundsyn på livet. Men det är de små detaljerna som ställer till det.

Och nu har till exempel husbilshelvetet dragit igång igen. Han dammsuger nätet efter en begagnad bil som skulle passa. Det låter bra på papperet, samtidigt som jag vet att endast det bästa duger. Och vad kan vara bättre än ett svinulladyrt sprillans nytt ekipage? Dags för omyndigförklaring? God man? Eller kvinna, det vill säga jag.

Skulle inte förvåna mig det minsta om det blir husbilsmässan på Elmia i år igen. Men Düsseldorf vägrar jag bara. Även om det är Europas största.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kurr

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Som så ofta kommer jag osökt att tänka på något. Den här gången min första make, redan innan han var min make, många har undrat varför han någonsin blev det, för det var liksom dåligt med grundsynen. Vi kunde åka in från förorten enkom för att äta en god middag på stan. Men, förmodligen i något slags skräck för att behöva gå hungrig mer än fem minuter, kunde han kräva att vi skulle passera ett café eller glasskiosk på vägen och därmed fördröja middagen eller i värsta fall göra att den uteblev = förstörd dag. ”Jag är inte så sugen längre!” Nä, för du glufsade just i dig den största glass som fanns trots att duvisste du skulle få mat inom en halvtimma! Och du hade väl för fan inte behövt dricka choklad med vispgrädde till! ”Men jag var ju hungrig.” Mannen på familjerådgivningen sa sedan att jag borde tagit upp detaljerna från början, men jag tror inte det spelat någon roll, det var grundsynen det var fel på. Alla år efter kryper det fortfarande in kroppen när jag skriver det här!

  2. Rutan skriver:

    Men jag tror, att i detaljerna ser man grundsynen. Lika osökt kommer jag att tänka på han som aldrig blev make, men dock sambo mm. När vi nyss hade träffats (andra dagen bara) och konstaterat att det fanns en grundsyn och attraktion som stämde, så skulle vi fika med den veckoslutsbuss vi åkte med. Jag var hungrig och sugen och tog kaffe och räksmörgås på min bricka. Han köpte en kopp te och tog fram sin medhavda matsäck som bestod av två smörgåsar med kokt medvurst. Det var första gången jag förstod att det var något i grundsynerna som inte matchade. Inget fel på att ha mackor med sig, men jag fick rätt i den där första känslan. Snålheten, och kokt medvurst är det värsta pålägg jag vet.

  3. frktjatlund skriver:

    Annaa: Hos oss kan det låta så här:
    – Ska du verkligen smälla i dig en massa ostbågar, när jag står och fixar med maten? Du förstör aptiten. Och det är min replik.
    – Äsch! Inget kan förstöra min aptit. Och 99 gånger av 100 har han rätt. Idag klämde han till exempel i sig en halv liter gräddglass alldeles före maten.

    Rutan: Hos oss är jag den prismedvetna. Jag vägrar kalla mig snål. Men aldrig att jag skulle fixa matsäck bara åt mig. Jag gör sällan matsäck över huvudtaget. Och aldrig, aldrig att kokt medvurst kommer över vår tröskel. Snacka om trist pålägg.

  4. Annaa Mattsson skriver:

    Kokt merdvurst är samma som ”kallkorv” va? Alltså det som förr kallades kalvkorv men sen inte fick heta det för att det inte varit nog med kalv ens i närheten av den. Sånt som mina barn åt på frukostmackorna när de var små. Smaklöst men lite näring i alla fall, typ.

Kommentera

