Ordentligt på fötterna

Folk i mina hemtrakter, alltså Södermalm, har varit så märkligt klädda den här sommaren. Och när jag säger folk så menar jag kvinnor från tonåren upp till 30-35. De har haft på sig pjäxor och halmhatt, som mamma skulle ha sagt. Eller så har de haft antingen pjäxor eller halmhatt.

En kategori har konstant varit klädda i endast halmhatt. Alltså väldigt lättklädda. I tunna linnen med tunna axelband eller i toppar utan några axelband alls. Till det ett par korta jeansshorts.

I andra änden av skalan finns pjäxorna. Det vill säga de som klär sig som om det vore vinter. Långärmat på överkroppen, knälång kjol, ribbstickade strumpbyxor och höga läderstövlar. Oavsett väderlek.

Sen har vi både och. De som har halmhatt på överkroppen och pjäxor nedanför midjan. Tunn topp och tjocka strumpbyxor. Ofta med både hål och maskor.

Och ändå har alla haft samma väder. En ganska bra sommar till och med. Själv hatar jag strumpbyxor och skulle aldrig drömma om att ta på mig ett par om det verkligen inte behövdes. Och höga stövlar. På sommaren? Är det vettigt?

Förresten är dagens mycket i dagens skomode inte alls i min smak. Träskorna med läderremmar känns så 80-tal. Då tyckte jag att de var jättesnygga och använde dem själv. Sen blev de helt ute och för mig har de stannat i det stadiet. Men en typ som är direkt ful är de där väldigt lågskaftade stövletterna med kilklack i samma färg som själva överdelen. Folk ser ju ut som om de hade klumpfot. På båda fötterna.

Och vill ni läsa en riktigt dålig och virrig debattartikel på temat lämna barn i barnvagnar, så har ni den här i AB. Eller driver Katrin Z med oss?

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Ordentligt på fötterna

  1. dhea skriver:

    Ibland vill jag bara kyssa dig. Nä..det vill jag inte… men nästan.
    Du är klok nog att förstå
    Underbart

  2. Annaa Mattsson skriver:

    För övrigt har kommentarsfunktionen i WordPress blivit helknäpp! Jag tyckte Katrins krönika var bra, i början. Att vi inte ska ta efter USA:s skräckslagenhet över allt. Men sen spårade det fullständigt ur. Själv läste jag ett blogginlägg i vintras där någon var beredd att ringa polisen för att en granne ställt barnvagnen i ett par minuter i trapphuset medan hon sprang upp och hämtade något hon glömt. Fick sig en rejäl uppsträckning av bloggaren när hon kom. Då tycker jag man har gått för långt.

    Har också noterat klädblandningarna fast med lite andra reaktioner. Tycker det är lite kul, att alla inte ser lika ut, att man inte måste vara barbent och sandalad bara för att det är varmt. Dotter här tillhör subkulturen maskiga strumpor. Möjligtvis strumpbyxor avklippta i knähöjd. Sällan helt barbent, aldrig till kort kjol. För att hon inte vill exponera så mycket bar hud. Det är en generationsskillnad. Den som anser att det är lag på att gå barbent under kjolarna från april till oktober håller på att dra sig mot bortre medelåldern.

    Såg en rolig bild på systerbarnbarnet från en varm semesterdag.

  3. Rutan skriver:

    Den här sommaren har exploderat i vita leggings. Såna som slutar lite under knät. Praktiskt är det, man känner sig inte så bar om benen och ännu bättre för en sån som jag som inte vill att bara tjocklår ska skava mot varandra.
    Jag såg en bild på en släktträff från i somras. Så gott som samtliga kvinnor (oavsett ålder) var klädda i dessa plagg, plus klänning/kjol förstås. Det såg lite komiskt ut på bild.

  4. Lisbeth skriver:

    Jösses du Tror jag får åka ner till Stockholm och bege mig till Södermalm. Här Sundsvall ser vi inte dylikt. Lite spännande tema. Öppnar man ögonen och ser sig kring finns det mycket att fundera över

  5. Annaa Mattsson skriver:

    Rutan; jag har funderat på att skriva om dessa vita leggings som alla damer över 35 tycks bära denna sommar, särskilt de som inte är från huvudstaden. Men jag har inte vågat eftersom jag var rädd att trampa någon på tårna, alla bär dem ju. Jag såg t o m en bröllopsbild på ett medelålders par där både brud och gäster samtliga bar detta plagg. Hur gick det till?

    WordPress spelade mig ett spratt. Försökte berätta om systerbarnbarnet, den lilla emon 13½ år som en av sommarens varmaste dagar spelade golf iklädd mössa halsduk jeans med stora hål samt kappa.

  6. Ullah skriver:

    Jag har aldrig använt leggings och planerar inte att göra det heller. Låren får helt enkelt skava mot varandra, om jag inte har strumpbyxor vilket har hänt några särskilt kyliga sommardagar.

  7. Annaa Mattsson skriver:

    Kan här avslöja att jag använt leggings,som inte alls kallades så då utan trikåer, ända sedan 70-talet.

  8. Ullah skriver:

    Tänka sig!

  9. Annaa Mattsson skriver:

    Minns när vi tryckte näsan mot butiken på Väster Långgatan vännen Lena och jag och undrade om de där smala trikåplaggen bara var en tillfällig modenyck eller om det var värt att satsa på ett par. Det visade sig inte ens vara en modenyck anat än i mycket begränsade kretsar, men jag satsade.

  10. frktjatlund skriver:

    dhea: Jodå, jag är klok som en pudel.
    Annaa: Jag tyckte också att artikeln började bra, men sen när hon fick det att låta som om barn och barnvagnar knycktes hej vilt i andra områden, då kändes det mer som utfyllnad. För att fylla ut en hel sida. Och det där med påklätt om sommaren är alla gånger en generationsfråga. Men jag oroar mig för att de små liven får D-vitaminbrist.
    Rutan: Samma här. Vita caprileggnings till det som andra kallar klänningar, men jag känner mig obekväm i eftersom de är för korta för gropiga kalkonlår.
    Lisbeth: Jag tror att halmhattarna finns även i Sundsvall. H&M vimlar av den typen av kläder.
    Annaa: Hur det gick till? Ungefär på samma sätt, som förra och förrförra året när alla skulle gå omkring i snäva jeans nerstoppad i höga läderstövlar. Oavsett väder och årstid.
    Ullah: Går man en mil per dag då får man skavsår mellan stortårna om man låter låren gnida mot varandra. Det är min upplevelse i alla fall.

    Och jag har använt leggings länge. Inte så långt tillbaka som 70-talet, men i början klippte jag av fötterna på vanliga strumpbyxor.

Kommentera

