Ambivalent – as usual

Jag ska på tuttmangling på SÖS i eftermiddag. Inget jag ser fram emot. Jag gillar inte att bröna kläms ihop så brutalt. Men ändå går jag dit plikttroget. Speciellt sen Lillsyrran drabbades av bröstcancer för några år sedan. Då var hon för ung för att ingå i gruppen som landstinget kallar till mammografi men upptäckte knölen i bröstet på egen hand.

I samband med kallelsen till mammografin fick jag ett erbjudande att ingå i ett större projekt, Karmastudien, som ska pågå i flera år. Ambitionen är att få fram vad miljö, livsstil och gener har för betydelse för att utveckla bröstcancer. Nu velar jag fram och tillbaka: ska jag vara med eller inte.

Nackdelar är att det tar tid. Man ska svara på enkätfrågor, man ska ta blodprov och blodtryck. Och så vill projektet att följa min hälsa och livsstil framöver. Och lagra blodprover och DNA. Samtidigt kommer jag personligen inte ha någon nytta av att vara med.

Men som Karma säger: Några minuter idag. Många liv i morgon. Så jag får se hur jag gör. Om jag ska vara altruistisk eller inte.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ambivalent – as usual

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Skulle nog varit tveksam, just för det där att få sin livsstil registrerad. Jag deltog i ett forskningsprojekt i samband med min galloperation. Fick inget för det utom en lunch som jag inte utnyttjade, men jag fick gjort en del tester som jag inte annars skulle fått göra och jag fick ett bättre omhändertagande inför och efter själva operationen än jag skulle fått annars.

  2. frktjatlund skriver:

    Ja, just det där med livsstil känns sådär. Typ: Hon både äter, dricker och väger för mycket. Blir hon sjuk så har hon antagligen sig själv att skylla.

    Och det bidde ingen Karma. Jag var tvungen att kasta mig från SÖS och hem. Det fanns uppgifter kvar på jobbet, som jag fixade hemifrån. Åh, vad jag älskar Internet!

Kommentera

