Wollmar Yxkullsgatan 18

Barnbarnen är riktiga asfaltsblommor, som växer och frodas i stenstaden. Men ibland finns det anledning att söka sig ut i spenaten. Svampen är den vanligaste orsaken. Igår var jag ute i svampskogen med Tvåans familj. Skogen vi besökte var en vacker granskog belägen Tullingehållet, bortanför Lida.

Sally hade sina älskade rosa gummistövlar på fötterna. Men eftersom hon är van vid slät asfalt blev hon helt skräckslagen när hon skulle kliva runt bland mossbelupna stenar. Underlaget gav ju med sig och det låg kvistar i vägen överallt.

– Lamla, lamla, skrek hon och vägrade röra sig. Inte ens till närmaste blåbärsris tre steg bort. Trots att hon gillar blåbär. Så mamma och pappa fick turas om att bära runt henne.

Om vi hittade någon svamp? Några kantareller, lite fårticka och en större population med svart trumpetsvamp. Men jag har inga bildbevis – bara en orolig mage.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Wollmar Yxkullsgatan 18

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Äntligen! Jag har i snart 30 år hört friluftsfrämjare, folk från själva organisationen alltså, rabbla ramsan om de moderna barnen som inte begriper hur de ska sätta fötterna när de är ute i terräng och att det därför är föräldrars plikt att skicka dem till Mulle. Men jag har aldrig sett de där barnen med oböjbara knän som städerna sägs krylla av.
    Fast nu är ju Sally så liten. Jag tror hon skulle komma på knepet nästa gång. Kanske. Själv har jag gjort det åtminstone delvis. Jag kan gå i skogen. Men jag blir galen på de där som liksom måste skutta från sten till sten, tuva till tuva.

  2. Cici skriver:

    Det beror på vad som menas med asfaltblomma, men jag är uppväxt i södra förorterna, Årsta, Björkhagen, Bagarmossen och Pungpinan, och drömde om att bli bonde när jag blev stor. Nu blev jag inte det, men hamnade på ålderns höst ute i spenaten i alla fall och älskar att skutta från sten till sten ute i bärskogen denna årstid.

    Sally kommer nog att älska skogen så småningom, bara hon får lära sig att umgås med den. Kanske en uppgift för farfar och farmor?

  3. Annaa Mattsson skriver:

    Cici; se upp med skuttandet om du har besökare som inte är lika vana och begivna bara. En kompis ihärdiga skuttande fick mig att bestämma mig för att inte avlägga några mer besök i hennes stuga. Vi får ses i stads- och parkmiljö där ingen behöver mästra med någon annan om hur man tar sig fram på rätt sätt, villkoren är lika.

  4. Cici skriver:

    Anna M, jag har nästan alltid sällskap av mina hundar och dom skuttar värre än jag. Besökare tar jag det försiktigt med, det blir promenad på vägen.

  5. Lyckost dig som hittat Trumpetsvamp. Mitt ställe kalhöggs för några år sedan och ingen svamp finns det mer…

  6. frktjatlund skriver:

    Annaa: Jo Sally är inte 2 år ännu. Och stenar och kvistar är säkert enorma från hennes perspektiv. Tids nog fixar hon skogen precis lika bra som storasyster.

    Cici: Jag gillar också skogen. Inte så mycket för bären utan mer för svampen. Men jag är lite för baktung för skuttandet.

    mosterM: Mina bästa svampskogar i Angarn och Åkers Styckebruk har också mejats ner, så jag jobbar på att upptäcka nya. Men det går lite trögt.

Kommentera

