Öppet spår

Vi gjorde Midnattsloppet redan igår med start klockan 16:30. Målsättningen var att gå i en hastighet av en kilometer på 10 minuter. Det funkade bra ända till Vintertullstorget då vi bestämde oss för att köpa vatten på Konsum. Där förlorade vi några minuter.

Backen upp till Sofia kyrka var lika jobbig som jag kommer ihåg från mitt senaste Midnattslopp. Alltså när jag sprang och det måste vara minst 15 år sedan. Och jag insåg att jag aldrig varit uppe på den bergknölen i dagsljus.

Det regnade när vi kom till Fjällgatan och jag var glad över att vi hade eget vatten att dricka. För jag minns med rysning ett riktigt Midnattslopp utan eget vatten. Jag var dödstörstig och såg fram emot vätskekontrollen vid serveringen på just Fjällgatan. Nu har jag aldrig sprungit särskilt snabbt så när jag väl kom fram var alla muggar slut. Men det fanns vatten i tunnan så jag skopade upp vattnet med händerna. Och det var jag inte ensam om. Folk stod och tryckte ner sina svettiga nävar och hängde över tunnan med sina snörvlande näsor. Men jag struntade i alla hygieniska aspekter och drack girigt även om jag fick lite snor på köpet.

På Hornsgatan blev vi sinkade av en massa gångtrafikanter, som inte fattade någonting när vi kom ångande och vrålade: Ur spår. Nej, vi skrek inte utan kryssade mellan cyklister, barnvagnar, rollatorer och andra långsamma ekipage så gott det gick.

Summan av kardemumman var att vi gick i mål på 1:44:32. Lite över målsättningen men det skyller vi på oorganiserade vätskekontroller och hinder i banan. Och bristen på peppande publik.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Öppet spår

  1. Cici skriver:

    Och jag har inte en aning om vad Midnattsloppet är. Det låter hur som helst jobbigt. Men brukar inte midnattsarrangemang gå av stapeln runt midsommar?

  2. Annaa Mattsson skriver:

    Kommer mig osökt att tänka på kvinnan som nästan voltade över min dragväska (där har vi ordet!) när jag kom hem från Irland. Hon kom tillsammans med en annan kvinna skenande över Vasagatan mot Centralen när jag och många andra stod och väntade på grönt ljus. De saxade mellan alla oss väntande och precis när det slagit om och vi satte oss i rörelse föll hon över min väska. Det såg rätt obehagligt ut, men jag tror det gick bra, hon lyckades tippa tillbaka innan hon slog helt runt. Jag vet inte riktigt vilket äventyr de var ute på, två hurtiga damer i 65-årsåldern, såg ut som turister klädda för långa utflyktspromenader (bekväma sandaler, halvkorta byxor, sportiga jackor), men de hade inget bagage, inte ens små ryggsäckar. Det finns ju inget lopp som går rakt in på Centralen så jag gissar att det rörde sig om något annat. Makar som stod kvar på Centralen medan damerna tagit en tur på stan och gått bort sig. Nu höll alla på att missa tåget. Många lärdomar att dra. Om skenande och saxande vid övergångsställen.

    Väninnan tyckte nog att allt var mitt fel, men fick inget större gehör, inte ens från den fallande.

  3. Lisbeth skriver:

    Ja du ibland når man inte riktigt målet men vilken tur att det finns skäl. Lite grann som hockeyspelaren som tittar på klubban när han missar mål. Jag tyckte ni var duktiga som genomförde loppet. Tänk alla som struntar i det. Då kan man snacka om dålig tid
    Ha det bra

  4. frktjatlund skriver:

    Cici: Midnatssloppet är ett lopp på 10 km, som går på Södermalm varje år en lördag i augusti. Starten går 21:30 alldeles utanför vår port.

    Annaa: Självklart är det skenaren som har ansvar för sin egen framfart. Och för att se upp var han/hon sätter sina fötter.

    Lisbeth: OK, jag kanske ska ta en titt på mina skor. Dålig tid kan alla gånger bero på brister i utrustningen.

Kommentera

