Ligga lågt

Nej, jag har inte slutat blogga. Bara legat lite lågt. Saknat tid och inspiration. Framförallt tid. På jobbet är vi klart underbemannade så här års och det händer saker hela tiden. På fritiden är det så mycket annat. Framför allt barn, som pockar på uppmärksamheten under helgerna.

Idag fick jag dock lite egentid. Ovärderligt. Tack vare bioväder och att Maken hellre går och ser Bilar 2 än städar. För det har vi inte heller hunnit med på sistone. Själv städar jag hellre. Eller rättare sagt så vill jag ha städat. Annars har jag svårt att koppla av.

Dessutom är jag uppfostrad med att film och tv ska avnjutas kvällstid. Så länge det är dagsljus vill jag inte stängas in i en mörk biograf. Det känns smått omoraliskt, även om det regnar.

Jag har i största hemlighet startat projektet Ingen barnförvaring. Det går ut på att vi ska göra något speciellt med barnbarnen när vi har dem. Inte bara låta dagarna gå. Och ett projekt tar också tid. Man måste fundera och planera.

Förrförra helgen var vi turister. I Stockholm. Vi tittade på vaktparaden och tog halvannan sightseeingtur i en dubbeldäckare med öppet tak. Så nu har My koll på att slottet har 608 rum. För det sa speakerrösten i hörlurarna. Själv protesterade jag mot röstens exempel på gammalt söderslang. Han påstod att Slang med slira var en beställning på varmkorv med senap. Slira hette det definitivt inte. Halka sa vi. Slang med halka och inget annat.

Igår tog vi en tur på Mälarens vatten. Målet var Björkö och Birka för att lära oss mer om Vikingatiden. Idén var min och Maken kontrade med: Om barnen vill. Varför nu skulle deras vilja var intressant i sammanhanget? Om de finge sin vilja igenom skulle de ägna all sin tid framför en bildskärm.

Utflykten blev lyckad, trots lite småregn under dagen. Vi gick en guidad familjevisning och barnen och vi fick veta ett och annat om livet i en vikingaby. Men den största behållningen var nog att Noa lyckade klämta i tornklockan på Ansgarkapellet. Plus att vi mötte E-type i egen hög person cyklandes längs en kostig.

Barnen är återbördade till sin ömma moder och jag hann baka en morotskaka, som var rena kalori- och kolhydratbomben; ett halvt kilo smör, fyra deciliter socker, tre deciliter florsocker, plus mjöl. Den fick också följa med dem hem. Allt annat vore puckat.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ligga lågt

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Utflykter är bra, mycket bättre än att vara hemma och hitta på lekar (skrev tidigare i dag i annan blogg om rysningar jag fick över barnbarnslekar). Vi utflyktade väldigt mycket i Stockholm när barnen var just halvsmå. Bodde i lånelägenheter där det inte fanns något att göra utom att möjligtvis försöka fatta hur deras video fungerade. Så när vi flyttade hit visade det sig att mina barn var betydligt bättre bevandrade i både Stockholms geografi och sevärdheter än åtskilliga av infödingarna i förorterna.

  2. Cici skriver:

    Barnbarnen kommer säkert att minnas dessa utflykter med glädje då de blir större. Men det kräver kanske att barnen inte är alltför små.
    Hur kan EN kaka innehålla så mycket! Tur att du skickade den med barnen.

  3. frktjatlund skriver:

    annaa: Jag minns exakt det ögonblick jag slutade leka. Jag var 11 år och låtsades laga mat och då slog det mig hur fånigt det var. Så jag har varken lekt med barn eller barnbarn. Möjligen tittut när de var riktigt små. Men jag spelar gärna spel och kort med dem.

    cici: Jo, de var riktigt entusiastiska redan dagen efter och berättade livfullt för övriga familjen.

Kommentera

