Unter den Linden

Det här året är ett klibbår. Lindarna längs Ringvägen släpper ifrån sig klet. Eller det är visst insekter, som lever i lövverket som är pappor till att det blir kladdigt under träden. Parksofforna längs Tantolunden ser ut som om de är panerade eftersom nedfallande lindblommar fastnar på kletiga bänkarna.

Längre ner, närmre Skanstull, står lindarna och parksofforna en bit ifrån varandra. Men där ser det ändå nedkladdat ut. Någon eller några darrhänta målare har bättrat på färgen på soffornas träribbor och drällt med grön färg överallt. Till och med på trottoaren mellan sofforna har det droppat. Man kunde tro att de hade hål i färgburkarna.

Jag tog en promenad längs Ringvägen, trots att jag inte skulle till jobbet. Nu har det gått tre veckor sen jag tömde skafferiet, så jag räknar med att mjölbaggarna har svultit ihjäl och nästa helg kommer barnbarnen. Då behöver jag köpa spaghetti, mjöl och knäckebröd. Och min tanke var att införskaffa tättslutande förvaringskärl.

På Åhléns hittade jag en plastburk för spaghetti. Det stod till och med pasta på den. Varför det nu gjorde det? Vad skulle man annars förvara i ett runt rör? Så var det på alla burkar; det stod något typ kakor, bröd, kaffe, te. Det begränsar användningsområdet och det sa jag till expediten, som himlade med ögonen över min invändning.

Jag tog en tur på Götgatan och skannade av Bolagret, Stockhome, Granit och Designtorget. Utan att få napp på något som passar runda knäckebrödskakor eller Finn crips. För jag vill inte behöva plocka ur sakerna ur sina förpackningar utan ställa hela paketen i en behållare.

Men jag fick med mig några fiffiga lunchboxar från Designtorget, där locket har en inbyggd kylklamp.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Unter den Linden

  1. Ullah skriver:

    Nu börjar jag tänka att jag kanske också skulle tömma skafferiet, eller i alla fall rensa lite.

  2. frktjatlund skriver:

    Ofta är det glesare än man tror mellan utrensningarna. Bäst-före kan vara passerat för flera är sen.

  3. Ullah skriver:

    Ja, det blev jättetomt när jag slängt allt. Det känns väldigt skönt att ha gjort det.

  4. frktjatlund skriver:

    Jag har börjat köpa på mig nya saker. Och packat dem i plastpåsar.

Kommentera

