Skaver

Det enda positiva med tv-reklam är att det ger tillfällen till annat. Som att gå toan eller fylla på i glasen. Annars är det mest störande. Speciellt irriterande är för tillfället Göteborgs kex med sitt gofika. Jag anar en strävan att försöka skapa ett begrepp av typen fredagsmys. Men det går jag inte på. Och förhoppningsvis inte övriga mänskligheten heller.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Skaver

  1. Cici skriver:

    Go´fika är ett begrepp som använts här uppe i mina trakter i många år, så något nytt begrepp är det absolut inte. Fika är bara kaffe, go´fika är kaffe med något till, i regel något smaskigare än kex.

  2. Rutan skriver:

    Jag ryser av obehag av just den reklamen. Annars kan jag acceptera reklamavbrott när jag håller på att diska. Jag rusar ut i köket under pauserna och vaskar av lite och då känns det som om jag inte har haft så tråkigt som normalt vid diskning resp reklamavbrott.
    Dessutom har de minskat på chokladmellanlägget i ballerinakexen, så jag köper inte dem längre.
    Och gofika betyder något extra i bakverksväg, nybakad morotskaka t ex samt vaniljbulle.

  3. frktjatlund skriver:

    cici: Där ser man. Jag har aldrig hört det förr. Men jag fikar mest på jobbet och där har vi på sin höjd skorpor.

    rutan: Jag är så tråkig att jag bara har kex till barnbarnen. Torra kex, som inte kladdar. Hobnobs eller digestive brukar duga.

  4. Annaa M skriver:

    Jag hade heller aldrig hort ordet gofika innan och har retat mig lika mycket som du. Uppfattade det ungefar som ”gott mos” som pastods vara goteborgska och som ingen av oss hort nar det utnamndes till Sveriges roligaste dialektala uttryck i en omrostning! Fast vi bodde i och hade skolbarn i Gbg. Undar lite var Cici bor? Forste maken var fran Norrbotten, han sa inte gofika och jag horde aldrig hans slakt saga det heller. Ordet fika for mig ett modernt ord, inget som min bohuslanska foraldrageneration nagonsin anvande. Har ordet fika manne aldre rotter i andra dialekter eller ar det ett modern dialektord? Undrar jag.

  5. frktjatlund skriver:

    annaa: Cici bor norröver, i Skellefteå tror jag. Själv har jag bott några år i Malung och vet att ordet fika kommer från skinnarmål. Vanligtvis sa man kaffi om kaffe, men när skinnargubbarna satt hemma hos andra och sydde vände de på stavelserna i orden för att värdfolket inte skulle förstå vad de pratade om. Och då blev kaffi till fika.

Kommentera

