Appamojänger

Nej, jag ligger verkligen inte i teknikens framkant. Men jag har piffat till min mobil med en app, RunKeeper, så att jag kan hålla koll på hur jag rör mig på stan. Rör jag mig fortare än förra gången på samma sträcka får jag ett gratulationsmejl. Och lite uppmuntran tackar jag inte nej till.

Det ser lite vingligt ut på Ringvägen men det är inte jag som tar snedsteg. Det måste vara något med GPS-mottagningen.

Förutom att tala om var man varit så kan appen beräkna hur många kalorier man gjort av med. Och är man social av sig kan man lägga upp sin profil på nätet, blogga, chatta, twittra och fasen och hans moster.

Och apropå piffa till: Nu har jag på kort tid och vid flera tillfällen stött på begreppet ”fiffa till”. Bland annat i boken Niceville. Heter det verkligen så? Jag har alltid sagt piffa till eller piffa upp, aldrig fiffa.

Google ger mig rätt med 1450 träffar på fiffa till och 201000 på piffa till.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Appamojänger

  1. Ruta Ett skriver:

    Nä, ‘”fiffa til”l har jag aldrig hört. Det blir t.o.m rödmarkerat när man skriver det. Ska det vara ett verb till ”fiffig”? ”Piffa upp” säger jag. Men något kan också vara ”piffigt” i min värld i betydelsen finurligt, innovativt eller smart.

  2. frktjatlund skriver:

    Fast fiffig låter mer som påhittig i mina öron. Och piffigt mer som uppsnyggat eller raffigt.

  3. ”Fiffla till” känns mera som att det ligger i tiden.

  4. frktjatlund skriver:

    Jo, det kan jag hålla med om. Med tanke på diverse sportarenor och annat.

Kommentera

