Nästan bara tomt kvar

Sådär! Då är skafferiet ordentligt utstädat. Men vad göra för att inte behöva se de små liven igen? Några husmorstips från nätet, samma ena som upprepas gång på gång:

  1. Förvara alltid matvarorna i lufttäta behållare. (Men jag hatar att behöva flytta över saker från en förpackning till en annan. Jag har aldrig förstått mig på egna burkar i skafferiet. Förrän nu. Möjligen)
  2. Skalbaggarnas favoritmat är bönor och korn. (Bönor? Jag trodde att mjölbaggar föredrog mjölprodukter)
  3. Ett sätt att få bort skalbaggar är att hänga små tygpåsar med pepparkorn i skafferiet. (Men vilken sort? Jag köpte en burk med fem blandade sorter på semestern. Använder den, för säkerhets skull)

Det dröjer nog ett tag innan jag fyller på i skåpet. Barnbarnen får äta annat än pannkakor och pasta. Dumlekolor till exempel.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Nästan bara tomt kvar

  1. Fia skriver:

    När det kommer småkryp på besök bland alla livsmedel upptäcker jag alltid alla påsar, burkar och diverse förpackningar som har passerat bäst-före-datum, och så lägger jag alltid skulden på de produkterna. Och så känner jag mig skyldig själv också, för att jag har missat att kasta sakerna i tid. För en tid sedan hittade jag en mjölförpackning med ett direkt pinsamt bäst-före-datum. Dock inga ovälkomna kryp just då.

  2. vildhunden skriver:

    http://vildhunden.wordpress.com/2010/08/13/ohyra/
    Bruchidae (bönvivel) fick jag med kanadensiska bönor som packats i Turkiet. Det var tredje gången de påträffats i Sverige. 🙂

  3. frktjatlund skriver:

    fia: Jag skyller på att vi varit på semester och de små liven fått husera alldeles ostörda alldeles för länge.

    vov: fy sjutton! De låter som ett värre anfall än mjölbaggars.

  4. Monika skriver:

    Det brukar fungera hyfsat att stoppa mjölpåsarna i plastpåsar. Så behöver man inte hålla på att hälla över allting. Vi hade ohyra som aldrig försvann i förra lägenheten, men på det sättet gick det i alla fall att hålla den ur maten.

  5. frktjatlund skriver:

    Jag är glad att barnbarnen inte kommer över på ett par veckor. För det är för deras skull vi har en massa mjöl- och grynprodukter.

Kommentera

