Genusnytt

Vad gör man en helg med halvdåligt till heldåligt väder tillsammans med barn? Först skickar man ut dem på shopping. Inte på egen hand men tillsammans med Maken eftersom han har mycket lättare än jag att göra av med penningar. Uppdrag: försenade semesterpresenter, för det är bättre att barnen får välja själva än att man köper något som de inte alls vill ha.

Det tog några timmar i anspråk och när de ändå var i stan tittade de in på kulturhuset för en virtuell helikoptertur över Stockholm. Samtidigt hann jag städa och tvätta. Och konstatera att jag mer och mer börjar göra samma val som min egen mamma. För i slutänden måste någon, det vill säga jag, ändå ta itu med de sakerna.

Semesterpresenterna tog sin lilla tid. Ett antal Star warsskepp i Lego tar en stund att få ihop. Maken var sysselsatt både igår och idag. Noa fick assistera med att öppna påsarna i rätt ordning.

Jag spelade ett antal omgångar Yatzy med barnen och försökte så dem att fatta strategin att satsa på bonusen. My fattade galoppen snabbt och hade dessutom bondtur och vann lätt som en plätt.

Vi avslutade lördagskvällen med Alfapet, tjejerna mot killarna. Samma gamla visa som alltid. Jag försöker dra upp regelverket: inga namn, inga förkortningar, inga böjningar och inga konstiga sammansättningar. Men jag kunde lika gärna prata för döva öron.
– Måste du vara så tråkig? Det är väl ingen tävling på liv och död?

Och så gick det som det brukar: Killarna vann efter att ha insisterat på att PISSMÖK var en godkänd sammansättning.
– Säg den som kan låta bli att fisa när han pinkar? 40 poäng på ett bräde och resten var bara defilering.

Jag säger bara patriarkaliska maktstrukturer på hemmaplan.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Genusnytt

  1. Cici skriver:

    Flickorna kanske är för fina i kanten för att komma på dylika ord. I alla fall för att skriva ut dom. Låt pojkarna vinna, det brukar vara lugnast så. Fast när jag tänker på det, så kanske det är så lärarna i skolan resonerar då killarna får gå före, så jag tar tillbaka det jag nyss sa. Nej, nästa gång klår ni dom med råge!

  2. Lisbeth skriver:

    Kan det vara så att ni är en familj som alla andra. Konstigt nog så tycker man att det har varit trevligt fast det oftast ser likadant ut en helg när det regnar
    Vi hoppas på sol till midsommar

  3. Ruta Ett skriver:

    Haha, där lärde jag mig ett nytt ord. Kan vara bra att kunna till nästa Alfapetrunda. =)

  4. Annika Nasiell skriver:

    Jag gillar mer uttrycket matriarkala maktstrukturer. Låter bättre på nåt sätt, visst?

  5. frktjatlund skriver:

    Cici: Vi har lite olika inställning kan man lugnt säga. Jag lutar åt regler är till för att följas. Maken kan inte ens gå över gatan, som man ska. Många ordstrider blir det. Det enda jag hoppas på är att barnen lär sig att argumentera.
    Lisbeth: Möjligen att vi är som många andra. Även om jag inbillar mig att vi är ganska unika.
    #1: En annan gång ville han få OK på PILSKOGSBERÖVAD. Vad jag vet växer inte pilträd i skogen, mer längs diken och alléer.
    AnnikaN: Egentligen är det själva ordet maktstruktur som skaver. Tycker jag. För det känns så systematiserat.

  6. Fia skriver:

    Det kan bli hetsiga diskussioner om fantasifulla nykonstruktioner av ord i Alfapet. Syrran och jag är ibland fullständigt oense och ibland rörande överens om godkännande av ord.

  7. frktjatlund skriver:

    Det är betydligt lättare att spela Betapet på nätet. Då är det Nisses regler som gäller. Och inget snack ruckar på det.

Kommentera

