Barn och dårar

Mannen jag är gift med är inte som andra. Eller så är han kanske som andra. Män. Han har noll koll vad det gäller barns utveckling. Härom veckan frågade han mig: Du, är inte Sally lite sen med att prata? Hon säger ju inte mycket mer än mamma och pappa.

Sally är Tvåans tvåa på drygt halvannat år. Men värst var nog när Stella, Tvåans etta var ett par veckor. Då ställde Maken frågan till den nyblivna modern:

– Har hon öppnat ögonen ännu?
– Men hallå! Tror du att vi fått en kattunge?

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Barn och dårar

  1. Lisbeth skriver:

    Ja men det är ju självklart. Du vet ju själv hur mycket man lär sig när man inte är intresserad av ämnet. Han försöker ju i alla fall . Och jag fick ett gott skratt
    Sov gott

  2. Annaa Mattsson skriver:

    Man glömmer nog ännu lättare som far/morförälder än som förälder. Det vanliga är ju att de förra tillmäter sina barnbarn rent otroliga förmågor. För att de t ex kan säga mamma och pappa, lampa och bil när de är 1½. Jag tycker på något sätt att din makes reaflektion är lite sund!

  3. frktjatlund skriver:

    Min bror fick sina två barn i samma veva som vi fick våra två äldsta och han var mer än trött på morsans alla jämförelser.
    – Om han börjat prata? Nej, men han slog mig i schack igår. Tre av fem partier.

  4. Annaa Mattsson skriver:

    Kul ord jag fick till där, reaflektion. Nyskapande.

    Min mor slog alla rekord när det gällde Mellans förmågor. Hon trodde (felaktigt) att detta skulle bli älsklingsbarnbarnet och påstod redan när barnet var ett par månader att det jollrade osedvanligt avancerat.

    Nu ska sägas att modern faktiskt hade rätt, även barnläkaren gjorde denna för mig obegripliga iakttagelse och barnet visade sig sedan tala synnerligen tidigt. Och mormodern fick sin beskärda del av förmågorna. När barnet var rent skräckaktigt litet läxade hon upp sin mormor när denna utförde klassiskt mormorslarvande om ”mormors egen lilla docka” och sånt: ”Siji ingen gocka!”

    Tillfället koms inte minst ihåg för att det där var den gången i livet som just detta flickebarn har kallats docka.

  5. frktjatlund skriver:

    När Tvåan var 4 sa hon allvarligt till min moder:
    – Mormor, du ska dö.
    – Ja men det ska väl alla.
    – Men du ska dör för att du röker!

    Och det gjorde modern. Dog som alla andra och för att hon rökte sönder sina lungor.

Kommentera

