Ett universum

En husbil är inte särskilt stor. Inte om man jämför med den vanliga bostaden; 38 mot 260 m³. Skulle jag uppskatta. Men ändå kan saker försvinna. Somligt för alltid, annat kan dyka upp så småningom.

Lilla lappen med inloggningsuppgifter till wifi och som kostade 3 € försvann under förflyttningen mellan campingens reception och vår ruta. En förflyttning på ca 60 meter där jag satt och höll i papperet hela tiden. Men borta var den när jag öppnade handen. För alltid.

Två citron verts, inhandlade på Cora utanför Strasbourg, höll sig undan i drygt en vecka. Och förorsakade mycket gnäll vid eftermiddagsdrinken. Men så dök de plötsligt upp en dag när jag började skönja botten i grönsakstråget. Trots att jag tycker att jag hade kollat där flera gånger.

Värst var det när Makens telefon försvann härom dagen. En alldeles ny Ericsson Xperia och knappt använd. Jag svor mig fri. Varför skulle jag lägga undan hans på ett smart ställe? Jag har nog med min egen mobil.

Telefonen var avstängd, så ringa var ingen idé. Flera gånger rotade han igenom allt utan minsta spår av luren. Tills igår eftermiddag. Då Maken blev sugen på kola och tog fram den riesengroße påsen med Riesenkola ur skafferiet. Den innehöll inte bara kolor visade det sig. Utan även den försvunna mobilen.

Förmodligen hade den hamnat där av misstag när någon, kanske jag, röjt av bordet lite hastigt. För till skillnad mot hemmavid kan man inte ha saker liggande på köksbordet när man är på resande fot.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ett universum

  1. Lisbeth skriver:

    Ja inte lätt det där. Är väl ett i-lands problem. Vi måste ha space runt oss annars kan vi inte ha kontroll på våra prylar. Kanske också så att det finns en mening. Rätt skönt att bli av med telefonen ett tag när man är på resande fot.
    Allt har sina för och nackdelar

  2. Annaa Mattsson skriver:

    Så fint att den kröp fram. Dotterns gick på disco i februari och har inte kommit hem ännu.
    Undrar, såg du om det fanns Riesen med jordnötssmak i Tyskland? På färjan mellan Danmark och Tyskland köpte Äldsta och jag en sådan påse en vinternatt för många år sedan. Helt suveränt god. Men aldrig synlig i Sverige.

  3. frktjatlund skriver:

    Lisbeth: Makens mobilvalspråk är Jag har telefonen, för att nå andra. Inte för att andra ska nå mig. Så den är väldigt sällan med och på.

    Annaa: Jag vet inte säkert, jag kollar inte godisdiskarna. Maken köpte påsen på färjan och hade det funnits med nötter så hade han alla gånger köpt en sån. Också.

Kommentera

