Saliga äro de lättsinniga

Jag tänkte på Syrran. Igen. Hon som har varit singel i hela sitt liv. Och inte haft några barn. Det sätter sina spår. Folk med den bakgrunden blir lätt kufiska. Inte så att Syrran är jättekufisk, men jag tror att hon tagit skada av att aldrig bli ordentligt emotsagd. Hon är så övertygad om att hennes sätt att se på saker är det enda rätta.

Sen påstår hon att hon inte vill hitta någon att dela livet med. Jo, själva livet skulle hon gärna vilja dela med någon. Men det är värre med pengarna. Som hon har gnetat och gnetat under alla sina år i Statens tjänst. Inte unnat sig mycket utan hellre samlat på sparkontot. Aldrig i livet att hon frivilligt skulle dela med sig. Den mannen finns inte som är värd så mycket kärlek.

Och när jag tänker på Syrran, ryser jag lite och undrar om jag skulle vara som hon, när det gäller pengar. Jag har ju mina tendenser åt det hållet, så vem vet hur jag skulle vara om jag fick hållas.

Men nu får jag inte hållas det minsta. Jag har en Slösa vid min sida, som ser till att det blir utsvävningar. Och som ger mothugg. Ja, jag är inte heller så dålig på den punkten. Ibland intar jag motsatta åsikten bara som princip.

Idag har vi slösat lite båda två. Maken köpte två varselvästar på Clas Olsson. Han, Maken alltså – inte Clas, säger att man måste ha varselvästar i bilen när man kör i Tyskland. Jag köpte två extrabreda underlakan. Sängen i husbilen är 140 cm bred och vi har bara lakan som är 150 breda. Och jag avskyr när lakanet kryper av madrassen och korvar sig under en.

Maken vill dessutom inhandla en liten espressomaskin Så man kan få anständigt kaffe. Än så länge har jag inte lyssnat på det örat. Jag laddar lite med argument, som 
En maskin kostar runt 2000 kr. Sen går varje kaffekapsel på 3 kr. Låt säga att vi dricker två koppar kaffe var om dagen. Om vi slår ut maskinpriset på 112 koppar under fyra semesterveckor så blir det 18 kr per kopp. Plus 3 kr för kapseln.

Min gissning är att somliga kommer att tycka att 21 kr per kaffekopp är ett rimligt pris.
– Tänk på vad det skulle kosta att dricka dem ute på kafé. Skulle han säga.

Jo, jag brukar tänka på det. Och undra hur man tycker att det är värt priset. Jag har flera arbetskamrater som köper tejk-ö-wej-fika varje morgon på väg till jobbet.
På en månad är det ungefär 20 arbetsdagar. Låt säga att en kopp köpekaffe går på 30 kr. Det blir 600 kr i månaden. Att fixa en egen kopp kaffe kostar …

Nej, nu lägger jag ner. Börjar nästan låta som Syrran.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Saliga äro de lättsinniga

  1. Maj Korner skriver:

    Jag har också en syrra som har svårt att inse att alla inte tycker som hon. Som för det mesta tycker att hon har rätt. Dock har hon barn, så det verkar inte ha hjälpt att hon fått mothugg.

  2. frktjatlund skriver:

    Syrror kan vara ett gissel. Och en källa till inspiration och självrannsakan.

  3. Annaa Mattsson skriver:

    Jag har också en syster. Hon har utvecklat en särskild teknik som går ut på att även när man håller med henne så måste hon säga att man har fel. För att markera att det bara är hon som kan ha rätt. I själva verket anser hon att det är andra, t ex jag, som alltid vill ha rätt. Det är ingen bra grund för umgänge.

    Kan det vara så att man jamsar med mer med andra, men säger ifrån till sina närmaste? Och så tycker systrar att den andra alltid vill ha rätt. För att systrar vägrar jamsa.

  4. frktjatlund skriver:

    Visst är det märkligt? Konsensus existerar inte hur eniga man än är. Någon borde forska i systerskap.

Kommentera

