Om kvällen får den late bråttom

Försumma är mitt mellannamn. Det står som nummer två mellan Victoria och Förhala. Och när solen och värmen kommer så här plötsligt, som i år då blir försummelserna uppenbara.

Inte bryr jag mig om att raka benen under vintertid. Vinterpälsen döljs hjälpligt av långbyxor eller strumpbyxor. Så varför anstränga sig när ingen märker någon skillnad? Dessutom tror jag att behåringen värmer.

Och hälarna ska vi inte orda om. Senaste fotbadet ägde nog rum i september förra året. Inte kan man gå omkring i sandaler med så fula fötter. Mamma skulle vända sig i sin grav. Hon som hade en dejt med fottanten en gång i månaden så långt tillbaka jag kan minnas..

Men nu är benen rakade och släta som babyrumpor. Fötterna är badade och filade tre kvällar på raken. Så nu funderar jag på att måla tånaglarna i färgen La Paz, som jag köpte förra våren. Om inte nagellacket torkat ihop alldeles.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Om kvällen får den late bråttom

  1. Cici skriver:

    Går man på vattengympa en gång i veckan känner man ett visst ansvar för sin behåring, annars känner jag igen mig. Men som utbildad fotvårdsterapeut måste jag förstås påpeka hur viktigt det är att vara rädd om sina fötter. Dom kan vara bra att ha, som Birgitta Andersson sjöng.

    Jag kanske ska ta fram en tång och angripa en av nagellacksfalskorna i badrumsskåpet för att se om innehållet går att använda.

  2. Annaa Mattsson skriver:

    All min knappa benbehåring försvann med första fullgångna graviditeten och kom i stort sett aldrig mer igen. I några år fick jag rycka loss fem hårstrån på varje ben med pincett, sen försvann dom också. Oerhört praktiskt.

    När det gäller fötter så har jag förstått att man inte längre behöver åka till Thailand för att få sån där småfiskbehandling, det finns i Stockholm också. Också praktiskt eftersom jag inte alls vill till Thailand men det är den enda skönhetsbehandling jag någonsin varit sugen på. Det lär visserligen inte bli av men kul att veta att det finns.

  3. frktjatlund skriver:

    cici: Jo, är det något man borde ta hand om så är det sig själv. Och framförallt fötterna.

    annaa: Jag tror på en omvänd evolution. Bevis: Min mamma och svärmor rakade aldrig benen. De behövde det inte. Jag brukar med dra rakhyvel en gång i veckan när det är säsong. Tvåan har däremot ett sjå att hålla håren kort. Den nakna apan verkar bli mindre naken.

Kommentera

