På Sverigebesök

Året var 1965 och jag visste precis vad jag ville bli. Eller snarare vem jag ville bli. Jag ville helt enkelt vara Joan Baez. Som Brorsan kallade Jo-Ann Bajs, bara för att reta mig. 

Varför kunde inte jag få vara lång, smal, brunögd och sjunga så att folk fick gåshud? För att det var vackert. Och ha en sån integritet och vara bland dem som räknades. Och hänga med Bob Dylan. 

Jag köpte till och med en gitarr. Inte en Levin, det märket som var populärast då. Och dyrt. Så det fick bli en billigare sort och jag hade Syrrans fästman till att lära mig några ackord. Sen lärde jag mig några låtar och provsjöng framför mikrofonen till vår bandspelare Tandberg. Inspelningen lät förjäklig, helt enkelt. Säkert skulle åhörarna få gåshud, men inte riktigt av samma orsaker som av Joans sång och knäppande på gitarren. 

Nej, jag sålde gitarren och färgade håret rött. Började på högstadiet och hängde med diverse Beatleskopior, som inte heller kunde sjunga och spela.

Men Joan Baez låter fortfarande bra tydligen.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till På Sverigebesök

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Jag avundades nog mest det där med att få hänga. Hade en enda EP-skiva och tyckte hon var rätt trist. Men vacker. Min enda tjej-favorit var Melanie Safka. Men hon kom något senare.

    Alla illusioner om att kunna sjunga tog min småskolefröken ur mig redan första terminen i ettan.

  2. frktjatlund skriver:

    Samma här, men i mitt fall var det en vikarie. Jag såg K special och tyckte också att musiken kändes lite beige. Så här i backspegeln.

  3. cruella skriver:

    Jag blev bergtagen i alla fall. Gud så vacker! Fortfarande. Och så engagemanget. Görs såna mänschor fortfarande? Jag är också väldigt svag för gammal amerikansk folkmusik och gnolar fortfarande på Joe Hill.

Kommentera

