Hellre te och smörgås

Alla dessa mossiga företeelser som ska väckas till liv. Som om det inte räckte med alla äppelkindade och köksrutiga husmorsbloggar. Nu hakar DN på och slår ett slag för kafferepet. Bland annat med recept på sju sorters kakor.

Småkakor var sånt som Modern bakade. Ofta. Och nästan fabriksmässigt. Hon hade en amerikansk kakpress, som hon klickade ut mördegen med. Och bytte då och då bottenplatta för att kakorna skulle se lite olika ut. Ibland hade hon i kakao i degen. Plutt, plutt och kakorna fyllde raskt en plåt. Och de gräddade kakorna fyllde urdiskade kesoaskar, som i sin tur fyllde frysen. Det fanns alltid kakor hemma.

Mina livs småkakor har varit väldigt få. Och absolut inte sju sorter. Egentligen bara en enda. Drömmar var min specialitet. Vaniljdrömmar med olja. På den tiden hade man bara smör/margarin i standardrecepten och det gav inte alls samma sprödhet.

Det var säkert över 20 år sedan jag bakade några och receptet har kommit bort. Och nu kryllar det med oljiga drömrecept på nätet.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Hellre te och smörgås

  1. Erica skriver:

    Jag tar också hellre te och smörgås 🙂

  2. Cici skriver:

    Det går alldeles utmärkt att klara sig utan småkakor, som för övrigt är farliga för hälsan eftersom man kan ta dom direkt från frysen och stoppa dom i mun. Jag har försökt förklara för maken att smörgåsar är både godare och hälsosammare att bjuda på om någon plötsligt skulle titta in, men han har bestämt sig för att det enda som duger är kanelbullar och en liten kaka.

  3. Evis skriver:

    Jag hade ju kafferep i höstas (trendkänslig som jag är ;)) och det var för mig ett roligt sätt att bjuda över folk på en tillställning utan att behöva ordna barnvakt för att det skulle serveras alkohol, samtidigt som det var mindre jobb än att servera tio-tolv personer middag. Jag föredrar försåts en vuxenfest med öl och rockmusik, men det var ett trevligt komplement. Och roligt att göra något som jag inte brukar göra, dvs testa nya sorters småkakor. Jag har också numera en kakpress, en svensk, som jag köpte på loppis på Heden.

  4. frktjatlund skriver:

    erica: då tycker vi lika.
    cici: En del, inklusive jag själv, är fast i vissa mönster när det gäller ätande. För många är en måltid utan sås och potatis ingen riktig middag till exempel.
    evis: Om jag bakar, så äter jag. Både deg och slutresultatet. Och det är inte bra eftersom jag redan har jäst alldeles för mycket.

  5. Lisbeth skriver:

    Hi hi nu ska jag berätta en hemlis. Jag är 55 år och har aldrig bakat småkakor
    De enda jag äter när jag blir bjuden är de med sylt i mitten. Nej ska man fresta mig får det bli med en semla även om det är juni.

  6. Annaa Mattsson skriver:

    Jag har inte bakat så mycket småkakor heller. Var mer inne på mjuka, gärna lite komplicerade saker när jag började ägna mig åt sånt. Fortsatte med pajer, det var mer i takt med tiden. Småkakor och bullar, det var mammasaker. Man blev urless på de där kakorna som bakades två gånger om året; till hennes födelsedag och till jul, samma år efter år. Och vad hemskt det var, med de där bergen man som barn hade framför sig på kakfaten på kalasen. Helst skulle man ju äta en bulle först, sedan mjuka socker- och pepparkakan och spara de fina kakorna till sist och då var man ju redan stoppmätt.

    Och nu ska jag inte mucka gräl med Evis, men nog tar det längre tid att baka sju sorters småkakor än att slänga ihop en gryta eller soppa till tio personer!

    Jag tycker vi gör rätt, vi tanter, som protesterar och inte bara tycker det är så gulligt och behjärtansvärt att ta upp ”gamla fina traditioner”.

  7. frktjatlund skriver:

    lisbeth: Maken älskar semlor, men jag tycker att det är för mycket bröd. Jag får halsbränna bara jag tänker på dem.
    annaa: drömmar, kokostoppar och sockerkaka är nog det enda jag gjort mer än en gång. Jag gillar helt enkelt mat mer än kaffebröd och slösar därför inte kalorier på sötsaker.
    Fördelen med att bjuda på kafferep är nog att man kan sprida ut arbetsinsatsen bättre.

Kommentera

