Cykelställsfråga

Vissa saker är det väldigt lätt att ha åsikter om. Som hur städningen sköts på jobbet. Om kaffet smakar något vidare. Eller designen på Intranätet. Alla tycker så olika och hur man än gör blir några glada, medan andra blir sura.

Riksbanken har aviserat om nya motiv på framtida sedlar. Och vilket hallå det blev. Jag hittade åtminstone tre artiklar om saken i morgonens DN. Frågan är så viktig att det kommenterades ledarplats och även Wiman själv la ut texten i kulturdelen.

Jag har inga större invändningar, mer än att folk är så löjligt överens om Astrid Lindgrens förträfflighet. Om Sverige vore katolskt hade hon varit helgonförklarad för länge sedan. En svensk Moder Teresa.

Och Dag Hammarskjöld, känns inte han lite avslagen? I mitt huvud hänger han mer ihop med Skåne och Backåkra än med Norrland. Evert Taube, är han inte lite väl provinsiell? Om man vill profilera svensk kultur utomlands.

Om man nu skulle ta en operasångare, så vore Jussi Björling ett bättre val än Birgit Nilsson. Om ni frågar mig. Jag har träffat på folk runt om Europa, som snudd på blivit tårögda när jag nämnt att jag är svensk. På grund av Jussis tenorstämma.

Se där! Utan någon större ansträngning kunde jag slänga ihop några rader i denna überviktiga fråga. Trots att jag väldigt sällan använder kontanter.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Cykelställsfråga

  1. Rutan skriver:

    Minst lika viktigt som cykelställ!

    Astrid Lindgren är nationalhelgonet som aldrig får ifrågasättas. Att hon har skrivit en del böcker som inte är så bra tystas ner. Jag hade invändningar mot Moder Teresa också.

    Jag tycker också Jussi Björling. Men det där med vad de ska tycka utomlands förstår jag inte. Vilka ser våra sedlar i utlandet?

  2. frktjatlund skriver:

    Rutan: Jag hade också invändningar mot Moder Teresa. Det kändes som hon förkroppsligade hjälpverksamhet, som är beroende av att fattigdomen består. Annars skulle hon förlora sin mening i livet.

Kommentera

