Man slipper det man vill slippa

Känner inte Ingrid Hedström på DN några vanliga svenskar? Har hon aldrig kommit hem till folk sådär helt apropå. Tror hon på allvar att folk har det stajlat och minimalistiskt, som i heminredningsmagasinen? Eller som bilderna i bostadsannonserna antyder.

Det gör inte jag, för jag vet bättre. Jag har varit hemma hos vanligt folk. Både som ditbjuden, när värden/värdarna har röjt efter bästa förmåga och helt apropå. Och det är inte alls som i Family Living eller Sköna Hem. Och inte heller som på lägenhetsvisningar. Nej, folk i allmänhet har det ofta både stökigt och skitigt hemmavid. Framförallt har de massor med pinaler. Och inte renoverar de sina kök stup i kvarten.

I det här kvarteret bor jag. Det består hyresrätter, men här finns det propra och välutbildade människor som har det så belamrat i badrummet att Maken får be dem att städa innan han kan åtgärda packningarna. För att han överhuvudtaget ska komma fram till handfatet.

Så Ingrid, välkommen till verkligheten. Ring på hos Anderssons på femman, Stiernlund på tvåan eller hos mig, Sannberg på trean. Då kan du bland annat få se dammråttornas ystra lek på parketten.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Man slipper det man vill slippa

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Jag ska avslöja något fantastiskt; jag har varit hemma hos Ingrid Hedström! Det minns hon nog inte själv, men det var när hon bodde i en annan del av landet, undrar om det inte rent av strax innan familjen skulle dra till Stockholm. Jäpp, det såg ut precis som hos vilken småbarnsfamilj som helst. Slut på sensation.

    När polisen skulle komma hem till oss efter ett inbrottsförsök när jag var borta och goda vännerna fick rycka in höll dessa på att skämmas ihjäl för att det stod några kassar med osorterad ren tvätt, papper till återvinningen och nåt mer i hallen. Samt disk på diskbänken. De pratade mer om detta än om det sönderslagna fönstret. Hur pinsamt det var. När jag kom hem hade goda vännen rafsat ihop allt som hon tyckte var löst överflöd och trängt in i klädkammaren (där fanns ju plats eftersom den var välorganiserad). Ifall polisen skulle komma tillbaka. Och för att statuera exempel. I ett gott medelklasshem ska icke en pryl finnas framme. Jag har vänner som viger sina liv åt detta samtidigt som de gör karriär och går in i en och annan vägg.

    För jo, jag ger nog Ingrid en del rätt. Det ÄR ofta lite annorlunda där ute i Europa. Vi får icke glömma att danskar och svenskar bor störst i världen. Både trångt och påvert kan det vara i de mest oväntade miljöer man hamnar i.

    Själv minns jag mest mitt klavertramp i ett fint irländskt medelklasshus jag besökte för många år sedan. ”Åh, är ni alldeles nyinflyttade!” sa jag glatt när jag klev in i vardagsrummet möblerat med två fåtöljer och en heltäckningsmatta. ”Nej varför tror du det? Vi har bott här i två år!” Ridå.

    Har även sett tendensen att svenskar som satt bo utomlands har det enklare och mindre välordnat omkring sig än om de skulle tillhört samma samhällsskikt i Sverige.

  2. frktjatlund skriver:

    Vi var hemma hos en vanlig familj på Cypern. De hade inte särskilt mycket möbler och mitt i vardagsrummet stod en stor frisörstol. Men i gengäld tillbringade man mesta vakna tiden i en skuggig trädgård.

    Jag är ganska bra på att plocka undan. Men köksbordet är en riktig Akilleshäl. Och klädhögen på stolen i sovrummet.

  3. Ullah skriver:

    Jag får bjuda hem den där Hedströmskan till mitt ”bohemiska” hem, så hon får känna sig som om hon var mitt i Paris eller nåt.

  4. cruella skriver:

    Det finns en bloggare som flyttat till La belle France lite så där förbi livets middagstimme för att leva det goda livet. Hon har fler än en gång redogjort för fransmännens brist på smak och röriga hem och även för den beundran deras egen ljusa blanka skandinaviska inredning röner. För att inte tala om den försummade och övervuxna trädgården som nu efter ett antal arbetskarlars och ännu fler euros blivit så vacker. Att småbarnsfamiljen som bodde där innan inte förstod sig på sånt!

    Nu eldar jag visst upp mig.

  5. cruella skriver:

    Mitt eget hem är nog inte ens bohemiskt utan bara stökigt. Men rätt så trivsamt.

  6. Cici skriver:

    Ibland kan jag bli less på mitt aningen röriga, helt otrendiga men trivsamma hem på grund av att det känns som om man aldrig har städat färdigt. Då kan jag känna att i mitt nästa liv ska jag bo i ett sånt där japanskt hem med rena, blanka golvytor och bara några sittkuddar.
    Å andra sidan får jag en konstig känsla av sterilitet och kyla om jag hälsar på i ett hem där alla ytor är tömda på prylar, allt är välputsat och av senaste snitt.

    Inte lätt att vara sig själv till lags.

  7. frktjatlund skriver:

    ullah: Jo, hon skulle behöva göra en del studiebesök i verkligheten. I den mindre ljusa & fräscha delen.
    cruella: Att svenskar jämföreslevis har det mer välordnat tror jag beror på att vi tvingas spendera mer tid i hemmet. Framför allt vinterns kalla och mörka tid.
    cici: Nej, det är inte lätt att leva upp till sina ideal. Så det gäller att hitta en balans.

Kommentera

