Husmorstips

Nu jäser det i surdegsbunkar och på bloggar! Och jag känner mig manad att komma med ett alldeles eget tips. Nja, det var inte jag som hittade på det själv utan det var modern.

När jag bakar, vilket jag gör väldigt sällan, men när jag gör det så gör jag oftast det tillsammans med barn. Då uppstår ett problem vid själva utkavlingen. Vi har bara en brödkavel, en sådan där med en lös pinne som går rakt igenom hela kaveln. Tyvärr har pinnen förkommit, så den kaveln är lite svårhanterlig för barnhänder. Och en räcker hur som helst inte.

Men då tar jag fram vinflaskor till barnen. Tomma för säkerhets skull. Och tvättar bort etiketten, torkar dem noga och mjölar in flaskorna. Då går de bra att kavla med. Och barnen har åtminstone ett handtag att hålla i.

Modern hade inte ens en endaste brödkavel utan körde alltid med vinpavor. För det hade hon.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Husmorstips

  1. Evis skriver:

    Har själv testat vinflaskemetoden när jag stod i Belgien och skulle göra chapatis. Jag skulle också göra en indisk sallad på rivna morötter men eftersom de som jag bodde hos inte ägde vare sig rivjärn eller nödlösningarna potatisskalare och osthyvel så fick jag ge tappt. Mina åsikter om kontinentala kök grundlades nog under denna resa. Då insåg jag också att orsaken till att de inte upplever att det är en brist med bara en ho i diskbänken är för att de inte sköljer av diskvattnet med diskmedel utan låter det torka som det är.

  2. Ullah skriver:

    FrkT: din mamma var väl annars en väldigt duktig husmor som lärde dig att städa ordentligt?
    Att inte skölja disken har jag sett i England också. Det kanske är ett husmorstips där som ärvs från stolta mödrar till döttrar?
    Och så måste jag berätta hur redig jag är på kavelfronten – har tre stycken i olika storlekar.

  3. Annaa Mattsson skriver:

    Brödkavel har jag också, men använder den aldrig. ”Kavla ut degen tunt” står det numera om alla pajer. Jag som redan på 70-talet lärde mig, ur dåvarande husorganet och studiehandledningen, Femina, att det bara var att trycka ut degen i formen. Men det finns ju en massa annat man kavlar, Evis gifflar t ex. Tänk om jag börjar baka.

    Men bakskiva har jag. I detta hus byggt på 70-talet, dvs den tid då husmorsbloggarna påstår att vi slutade ta till vara husmorskunskaper.

  4. Annaa Mattsson skriver:

    Jo för resten, min mamma var kass på att skölja disk. Vi bodde ju omodernt med kallvatten och ”slask”, disk i rostfri stor balja men aldrig någon framme för skölj och inte skulle man slösa vatten med att skölja under rinnande.

    Min bror var senare, när han själv flyttat till modern lägenhet med två hoar, övertygad om att modern förgiftade oss långsamt genom att låta diskmedel torka in. Skulle bra gärna vilja veta om diskskölj är ett modernt påfund som då inte nått stora delar av Europa ännu.

  5. Ullah skriver:

    Jag trycker också ut degen i formen direkt när jag gör paj (ganska ofta), något jag läst mig till eftersom ingen av mina förfäder gjorde pajer.
    En liten barnkavel använder jag när jag skall kavla ut lite extra pajdeg att använda som dekoration på köttfärspaj.
    En större kavel använder jag när jag skall kavla ut pizzadeg till en hel plåt.

    Oj, tänk om jag spammar nu!

  6. frktjatlund skriver:

    evis: Jag kan inte heller fatta hur man överlever utan riktig potatisskalare och osthyvel i utlandet. Eller varför man inte inser att disk behöver sköljas.
    ullah: Jodå, Modern var en riktig pedant och hade oss att kamma mattfransarna.
    annaa: Jag skulle gärna vilja se någon kavla pajdeg utan att den kladdar fast vid kaveln. Jag har alltid tryckt ut degen direkt i formen. Och vad jag vet sköljer man inte disken i England eller Spanien. I alla fall inte på campingplatser.
    ullah: att jag trycker ut pajdegen är som sagt att jag aldrig fått in snitsen på kavlingen. Och det där dekorativa har jag aldrig brytt mig om.

Kommentera

