Varken hackat eller malet

Senaste dagarna har jag påbörjat ett antal inlägg, som jag inte orkat fullfölja. Sån är jag. Jag saknar både tid och uthållighet. Framför allt det senare.

Svart på vitt
Om man säger: Skit på dig, din vidriga pösmunk, till någon medmänniska så är det inte bra. Även om man är i ett uppretat tillstånd och det känns rätt precis då. Det går inte att vända orden och få dem att backa tillbaka in i munnen. Men samtidigt seglar det sagda iväg ut i universum utan att fastna vid något materiellt. I regel.

Men skriver man ner något åt det hållet och skickar iväg det i etern, så är det betydligt värre. Då finns det svart på vitt och går inte att ta tillbaka. Även om det är ironi eller en hyperbol, så hörs det inte alltid i skrift.

Sen hade jag tänkt redogöra för en surrealistisk mejlkonversation jag hade med en motarbetare på jobbet. Jag har till och med skapat en egen mapp för sådant. Den heter otrevligt.

När jag ändå var inne på mejl, så tänkte jag lägga ut texten om skolan. Hur föräldrar nu för tiden har så mycket lättare att gadda ihop sig. Skicka upprörda mejl sinsemellan så att det blir en hel hönsgård av en fjäder.

Och i samband med det hade jag tänkte berätta om dagiset som stängde, om hon med stort H som flyttade dottern till annan skola och om maktspelen i Noas klass.

Barnbarn
– Farfar, varför gillar du barnsaker?
– Vad menar du?
– Typ Nintendo. Jag vet ingen annan vuxen som köpt så många spelkonsoler.
För det har han. Senast igår när de släppte första 3D-utgåvan. Han hängde till och med på låset.

Sen tänkte jag berätta om hur Noa höll på att dö när Maken tog med sig spelet för att ha något att roa sig med medan ett av helgens barnkalas gick av stapeln.

Kaffemaskinen
Som om det inte räckte med alla andra prylar som gett upp här hemma. Plötsligt börjar en massa kontrollampor blinka på vår älskade Jura. I manualen stod det inget om vad som är fel när lampan för vattenfilter och mjölkskumningen börjar blinka samtidigt.

Jag bad Maken om hjälp men vad hjälpte det? Inte alls för han började plocka bort vreden istället. För att torka rent eftersom maskinen var väldigt kladdig. Som om det spelade någon roll om en ickefungerande maskin är ren eller inte. Dessutom hade han sönder ett av vreden när han satte tillbaka det.

Sen tänkte jag berätta om alla turer innan jag överlistat maskinen i fråga. Jag hoppas åtminstone att jag gjort det. Annars blir det huvudvärk klockan 11 imorgon.

TV
Jag har ruvat på en utläggning om folket som är med i Arga Snickaren. Alla dessa husägare som absolut inte borde ha ett hus. Massor av männsiskor, som lever självförvållad misär. Hjälp dem inte genom att fixa huset, skaffa dem en hyresrätt istället.

Eller folket i Lyxfällan. Som egentligen borde heta Skuldfällan. Är de helt obegåvade? Borde de inte ha en god man? Och vad lär de sig för framtiden när programledarna lyckas få ut fantasipriser för bilar och annat.

Men vad vet jag? Jag ser ju inte så mycket på tv. (Obs! Ironi.)

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Varken hackat eller malet

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Skolhistorier älskar jag. Sammangaddningar och alltihop. Särskilt sedan jag slipper vara i smeten själv. Mailen var inte riktigt utbredd på min tid. Mest för att skolpersonal är de mest inkompetenta när det gäller datateknik så en del ända in på 2000-talet var oförmögna att distribuera maillistor. Eller så var de inte det. De kanske höll inne dem för att slippa anstormningen.

  2. frktjatlund skriver:

    Och föräldrarna verkar ha mycket större kontakt med varandra överhuvudtaget. När mina barn gick i skolan var det på föräldramöten och årets brännbollspicknick, som man träffades. Eller jag träffade dem i alla fall.

Kommentera

