Torskstim

Det kryllar av torskar i min omgivning. Framförallt nyhetstorskar. Somliga nyhetstorskar, oftast män, tycker att det är en mänsklig plikt att titta på Aktuellt eller Rapport varje kväll. Och gärna båda och alla olika sändningar.

Personligen har jag inte det tålamodet. Tv-nyheter är så långsamma och det går inte att hoppa vidare till nästa inslag när man själv vill. Sen förstår jag inte vitsen med bilder i alla lägen. Tsunamins härjningar, flygplan som flyger in i byggnader, dramatiska räddningsaktioner – det är sånt som gör sig i rörliga bilder. Men vad är det till exempel för mening att visa upp skylten som står utanför Astrid Lindgrens barnsjukhus, när man rapporterar om en dråpåtalad barnläkare? Inte ger det något mervärde.

Somliga nyhetstorskar är rena dinosaurierna. Syrran är det. Hon vill alltid ha koll på senaste nytt. Det första hon gör på morgonen och det sista hon gör innan hon går och lägger sig är – håll i er – hon slår på text-tv. Text-tv dog någon gång i början av 90-talet, som jag ser det.

För mig räcker det med gårdagens nyheter i dagens Dagens Nyheter. Då kan jag själv välja vilka nyheter jag ska ge extra uppmärksamhet och bläddra förbi det som inte intresserar mig.

Sen har vi vädertorskarna. De som alltid har koll på hur det kommer att bli, speciellt hur väderprognosen ser ut för kommande helg. För helgväder är mycket viktigare än veckoväder. En på jobbet hävdar att han alltid håller sig till tv4 eftersom vädret alltid verkar bli bättre där.

Jag brukar inte bry mig om framtiden på det viset. Vädret blir som det blir och det är inte mycket man kan göra åt det. Oftast räcker det med att kolla termometern, slänga ett öga på himlen och göra sig en föreställning om hur mycket det blåser. Eftersom jag saknar träd i min utsikt, brukar gatubelysningen ge en viss vägledning. Ju mer svaj, desto hårdare vind är tumregeln. Sen klär jag mig efter de slutsatser jag drar.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Torskstim

  1. Lotten skriver:

    Jag tillhör vädertorskarna. Eller vill göra. För jag avskyr när temperaturen går ner fem-tio grader på en dag och jag fryser som en hund när jag går hem. Eller när morgonens blåa himmel förbyts i snöstorm i lagom tid tills jobbet slutar. Usch.

  2. frktjatlund skriver:

    Jag tycker att det är jobbigare att vara för varmt klädd. Fryser jag, snabbar jag upp takten.

  3. Cici skriver:

    Det bor en stor vädertorsk i denna stuga och det är inte jag. Jag kör mera med din metod, se ut genom fönstret, kolla vimpeln och träden och slänga ett öga på termometern innan man går ut med hundarna. För dom måste ut fyra gånger om dagen oavsett temperatur, vind och ev nederbörd.

Kommentera

