Nu händer det grejer

Imorgon ska jag klippa mig. Hos en ny frissa. Min vanliga är föräldraledig. Förrförra gången var jag inne i stan och klippte mig. Jag frågade en på jobbet, som alltid brukar vara snygg i håret var hon gick, beställde tid där. Men det gav inte mersmak. För krångligt att ta sig till den adressen.

Förra vändan tog jag en frisör vid jobbet. Hon klippte inte med sax utan gnagde av hårstråna med rakblad. Det blev inte alls bra. Såg bara snyggt ut när jag var precis nyklippt. Så nu prövar jag en annan klippare på en annan salong nära jobbet.

Att jag äntligen har kommit mig för att beställa tid är kommande aktiviteter. På tisdag nästa vecka flyger vi tur och retur Malmö för att övervara Svägerskans begravning. Och då kan det passa att snygga till sig lite innan.

Och i slutet på nästa vecka tar jag tåget till Karlstad för att övervara en konferens. Med middag och bowling som kvällsaktivitet. Och då är det bra om inte håret skymmer sikten.

Flyget till Malmö avgår från Bromma och inte visste jag att det var så krångligt alternativt dyrt att ta sig till Bromma flygplats. SL har antagligen en hemlig överenskommelse med Flygbussarna: Det ska ta en timme att ta sig dit kommunalt. Oavsett varifrån. Annars skulle bussarna skramla tomma. På så sätt kan Flygbussarna ta 80 kr för den ynka sträckan på högst 7 km.

Jag tror helt att det är dags för årets första taxiresa på tisdag.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Nu händer det grejer

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Tuben till Alvik och sedan buss? Den tar iofs en stund. Men jag har bara någon enstaka gång åkt flygbussen. Regeln är att det brukar vara smidigare att ta sig dit än tillbaka.

  2. Annaa Mattsson skriver:

    Du har förstås rätt i att det nog finns avtal mellan SL och flygbussarna. Till Arlanda kan man ju från en del håll i stan ta sig snabbare med kollektivtrafiken än med flygbussen, Älvsjö t ex. Fast man måste ju byta.

    Fick för mig att det såg likadant ut överallt i storstäder men tar tillbaka. Har nog åkt snabb kollektivtrafik till flyget lite här och var. Berlin och Malaga på rak arm.

  3. Telefonissan skriver:

    Samma sak med Säve flygfält (eller Gothenburg City Airport som den så flott kallas på flygspråk). Det går stadsbussar alldeles i närheten som ibland gör turer förbi flygplatsen. Fast enligt någon obegriplig logik som gör att man bara litar på flygbussen.
    Och de fasta taxipriserna är hutlösa för den korta sträckan. J-a karteller.

  4. Fia skriver:

    Det är antingen löjligt dyrt eller besvärligt att ta sig till Arlanda. Biljettpriset kan inte motsvara bolagets kostnader, utan det måste handla om att det helt enkelt är möjligt att ta ut de priserna.

  5. frktjatlund skriver:

    annaa: jag kollade den resvägen; 4:an till Fridhemsplan, tuben till Alvik och sen buss. Men det tar också ganska lång tid med alla byten.
    tfn: Absolut att det handlar om överenskommelse i skymundan. Var är alla grävande journalister när man behöver dem?
    fia: Jo, priserna verkar vara satta för affärsflyget. När pengarna inte tas ur den egna plånboken svider det inte lika mycket.

Kommentera

