Tänder till

Jag var hos tandläkaren igår och blev behandlad. Först oförskämt. En flisa har gått av i hörnet av min ena framtand. Den högra, i överkäken, vänstra hörnet.

– En förslitningsskada, helt enkelt, sa Gunnar.
– Oj då.
– Det är sånt man får räkna med. De har ju hängt med rätt länge.

Tack för den passningen. Vill du påstå att jag är gammal? Jag har åtminstone inte komplex för min ålder, som vissa somliga. Till exempel fåfänga män, som börjar färga håret. För det gör han, min tandläkare. Och inte är det snyggt. Men jag det sa jag inte. Bara tänkte och det är tanken som räknas.

Sen var han inte nöjd med mitt flossande. Eller snarare bristen på flossning. På den fronten är jag en riktig ögontjänare. När kallelsen från tandhygienisten ramlar ner i brevlådan då vaknar jag. Går till apoteket och köper mellanrumstandborstar, tandtråd och fluorlösningen. Och är en flitig flossare tills det är dags att gå till hygienisten.

Jag fick skamset lomma in till hygienisten. När jag ändå var där och hon hade fått ett återbud. Där blev jag också behandlad. Riktigt illa behandlad. Hon gav sig på mig med mord i blicken. Snudd på. Blodvite uppstod i alla fall och jag kunde knappt äta resten av dagen. Och på köpet fick jag en muntlig uppläxning.

Så den här gången köpte jag nya mellanrumstandborstar på väg från tandhygienisten istället. Och har lovat mig själv att skärpa mig. Det verkar vara enda utvägen.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tänder till

  1. Fia skriver:

    Åh, vad jag känner igen mig i det där ögontjäneriet mot tandläkare. Jag känner mig alltid som en feg usling som inte står för mitt fuskande med flosstråden. I andra lägen känner jag mig ganska hederlig och rakryggad, men när det gäller tandläkare faller alla mina moralbegrepp.

  2. telefonissan skriver:

    Men inte det är det väl så pedagogiskt av tandhygienister att läxa upp en? Många frisörer är också de helt hopplösa och orerar massor om hur man missköter sitt hår. Har de inte hört talas om positiv förstärkning?! Hela min attityd till flossning kan ändras av ett litet vänligt ord. I alla fall under ett par veckor tills man börjar glömma det igen.

  3. frktjatlund skriver:

    fia: Ja, varför är jag inte ärlig i det läget. Säga att jag inte orkar hålla på med gaddarna. Att jag borde ta fotbad fila på raspiga hälar minst lika ofta. Ta hårinpackningar och annat.
    tfn: Ja, ös på med beröm och bekräftelse. Ljug gärna om det behövs.

  4. Ullah skriver:

    Men det är ju så skönt med tandtråd! Jag skulle inte kunna vara utan.

Kommentera

