Grogghagga eller intellektuell surtant

Det är trevligt när folk får utmärkelser. Speciellt om man är lite bekantas bekanta med dem. Som Aase Berg till exempel. Hon har fått DN:s nyinstiftade kritikerpris. Det tycker jag hon är värd. Inte bara för kritiken utan även för lyriken.

Hur vi är hänger ihop? Med en tråd som är så pinsamt tunn att den nästan inte finns och jag är säker på att hon inte ens kommer ihåg mig. Varför skulle hon göra det? Men hon bodde ett tag ihop med en före detta make till en av svärdöttrarna. Och vi har träffats. En gång.

En annan av Expressens kritiker, som nyligen belönats med pris är Nils Schwartz. Av konkurrenten AB. Vi hade en kort relation på någon timme ungefär. Han bodde i vårt hus och en kväll satte han sig bredvid oss på lokala puben. Vi kom i samspråk med honom, Maken och jag. När vi skulle gå insisterade han på att ta vår nota. På svenskt vis försökte vi avstyra det hela, men gubben var envis och stod på sig.

Saken var bara den att vi hade hunnit med några öl innan han kom, men Schwartz höll god min när kyparen kom med räkningen. Och vi rodnade av skam hela vägen hem.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Grogghagga eller intellektuell surtant

  1. Ullah skriver:

    Äsch, han hade säkert råd med det.

  2. frktjatlund skriver:

    Jag hoppas det. Och skammen la sig snabbt. Det tog bara två minuter att ta sig hem.

Kommentera

