Tingen är emot mig

Att bli med ny jobbdator är en pärs. Men ibland är måste man. Min gamla gillade inte installationen av Office 2010. Och den versionen var nödvändig eftersom jag har två mejladressen, som ligger på två olika mejlservrar. Så fort jag öppnade Outlook, Word eller Excel kraschade burken. Och så kan man inte ha det. Nu har jag ägnat en vecka åt att få ordning på nya komputtern. För så lång tid tar det innan allt är på plats. Om nu allt är på plats.

Sen dog min fina mus till lilla dator hemma. Noa brukar använda min dator när han ska skajpa med sina kompisar och efter helgens övningar är musen stendöd.

Den fasta, trådlösa hemmaluren mår inte heller bra. Batteriet börjar nog ge upp eftersom man ideligen måste lägga telefonen på laddning. Ännu ett argument för Maken att säga upp det fasta abonnemanget.

Vattenkokaren har börjat krångla. Man ska trycka till en genomskinlig spak, som ska fastna i lägre läge och bli lysande när man vill att kokaren ska koka. Spaken fastnar och lyser när man trycker ned den men så fort man vänder ryggen till ploppar spaken upp igen.

Vårt hem är ett reservdelslager. För andra. Låset på toadörren är bortmonterat. Det är ett speciallås för väldigt tunna dörrar. Nu är det en av våra grannar som har det i sin dörr eftersom hans lås gått sönder. Och vi kan inte ens dra igen vår toadörr eftersom den är lite skev och man behöver låsa den för att kunna stänga.

Min nya mobil är bra. Och dålig. Den käkar otroligt med batteri och passar man sig inte är den inställd på ljudlös. När man ska tända upp skärmen kommer man ofta åt knappen på sidan, den som sänker ringvolymen och rätt som det är så har man stängt av ringningen utan att veta om det. Svärsonen höll på att gå upp i limningen igår eftersom han inte fick tag på oss. Hade vi hämtat Stella eller inte?

Frysen är inte heller bra. Har egentligen aldrig varit det. Allt blir isigt och jag misstänker att det läcker in värme. Vi skulle nog behöva köpa ny dörrlist. Men en sån kostar massor och tänk om det inte är listen som är problemet.

Min vinterjacka är alldeles blanksliten på axlar och rygg. Ryggsäcken har guppat upp och ner och fram och tillbaka och sånt sätter sina spår. Och inte har jag lust att köpa en ny jacka så här i slutet av säsongen.

Kökshanddukarna jag ärvde efter Svärmor är slut och jag hittar inga nya som jag gillar. Underbrallorna skulle också behöva förnyas. Helst med några som tål 60°. Men några såna har jag inte heller hittat.

Ja, så här skulle jag kunna hålla på ett bra tag till. Men nu börjar det låta rena rama misären.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Tingen är emot mig

  1. cruella skriver:

    Wot, jag tvättar alltid alla underbraller i 60. Vad menar du händer?

  2. Annaa M skriver:

    Undrar samma. T o m syntetgänget klarar 60. Annars känner jag igen mig. Den senaste veckan tog t ex alla kryddor slut på en gång.

  3. frktjatlund skriver:

    Jag brukar också köra brallorna i 60° lite då och då, men resåren tar kan ta stryk. Vanemässigt märks det mesta med 40° verkar det. Helst skulle jag vilja hitta en modell där jag kan få svart på vitt att de klarar högre temperatur.

    Och hemma hos mig tog kryddor också slut. Tomt i paprika, curry och ingefärsburkarna. Alla på en gång. Kanske för att jag gärna använder dem tillsammans.

  4. cruella skriver:

    Jag anser mig veta att allting utom ylletröjor är fegmärkt. Konsumentombudsmän och råd- och rönare genom tiderna har ju provtvättat allt mellan himmel och jord och kommit fram till just det, senast härom året.

    Mörkt, ljust och kulört håller jag däremot isär.

  5. Annaa Mattsson skriver:

    Min erfarenhet är att det är torktumlaren som är problemet med underklädsresårerna, inte tvättemperturen. De flesta maskiner är något undertempererade också.

  6. Rutan skriver:

    Det låter som om du har en HTC-telefon, som jag. Jag blir vansinnig på den där volymknappen. Ibland bryter telefonen mitt i ett samtal, men det beror nog på anslutningsproblem. Utan fodral skulle allt bli tokigt.

  7. Fia skriver:

    Ibland kommer perioder då allt går sönder och allt annat går på tok. Då gäller det att bita ihop (eller möjligen bryta ihop) och hålla ut. Det känns eländigt när det bara händer en massa negativa saker hela tiden, och man känner hur orken och tålamodet tryter.

  8. frktjatlund skriver:

    cruella: Bra ord, det där fegmärkt. Jo, jag tror också det.
    annaa: Det vore kanske en idé. Att låta bli att tumla dem.
    rutan: Jupp, det är en HTC.
    fia: Jag brukar räkna med att riktigt dåliga saker kommer tre och tre. Och såna här smådåliga kommer sju och sju. Eller möjligen tio och tio.

Kommentera

