Magstarkt

Jag är torsk på förlossningsserier på tv. Kanal 5 kör den brittiska Livet på BB och på tv4 körde man igång En unge i minuten ikväll. Varför heter serien En unge i minuten? Det föddes bara två barn i första avsnittet . Och segt kändes det. Den brittiska serien är betydligt bättre, helt enkelt.

Men jag kommer antagligen sitta framför tv:n nästa måndag också. Och fortsätter det så här behöver jag nog operera mig för eller heter det emot framfall. För jag sitter och hjälper barnaföderskorna. Håller andan och småkrystar när värkarna kommer.

Det hände en barnlös barnmorska, kurskamrat med en av mina svägerskor. Hon var verkligen engagerad i jobbet. Hejade på patienterna och tog i och krystade tillsammans med dem. Så pass att framfallet var ett faktum efter 20 år i yrket.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Magstarkt

  1. Rutan skriver:

    Jag tittar också och förundras. Lite över att en del mammor verkar vara så oförberedda, att en del har hela folksamlingar i rummet och att de inte direkt får upp barnet på bröstet (mamman). Och så krystar jag lite och kommer på att det är knipövningar jag ska göra i stället.

  2. cruella skriver:

    Jag kan inte se serier från traditionella förlossningsavdelningar för jag HATADE att föda barn så, första gången. Om de visar ABC- eller hemförlossningar så vill jag titta, inte annars.

  3. h-lady skriver:

    Säkert något fel på mig…. förstår inte varför man vill se andras förlossningar. Jag kan inte påstå att jag hade bra eller dålig, hon kom när det var dags….
    I övrigt tillönskar jag dig en strålande 8 mars!

  4. frktjatlund skriver:

    rutan: och så ligger de bara där, fast värkarbetet inte har kommit igång ordentligt eller håller på att avta. Upp och hoppa och rör på er, vill jag säga åt dem.

    cruella: jag var fullständigt skräckslagen första gången. Modern hade skrämt upp mig ordentligt. Men jag tyckte inte att det var lika förskräckligt i verkligheten.

    h-lady: folk är olika. Och tur är väl det. Tack, tisdagen var helt under kontroll.

  5. cruella skriver:

    Jag var inte skraj vare sig förr eller senare, men jag hatade att känna mig underkastad rutiner och antaganden om hur saker och ting skulle gå till.

    Jag födde två på ABC sen, då fick jag vara ifred och bestämma allting:-)

Kommentera

