TGIF!

Jag har kommit av mig alldeles med bloggandet och skyller på jobbet. Som vanligt. Slitit som ett djur för att hinna med allt och trillat ikull i soffan efter middagsmaten. Så vill jag verkligen inte ha det.

De små asiaterna, som jag skulle handleda har fått gneta mest på egen hand men det har fungerat ganska bra. Tror jag. Den här helgen tänker de våga sig ut på stan, titta på Vasamuseet och slottet. Kanske även gå på Skansen. Och shoppa, det vill säga titta i affärer. Inte köpa. Efter en sväng i Globen shopping insåg de att svenska prisläget inte riktigt var deras.

Mjölkmysteriet
Ja, jag vet. Jag har gnällt om det förr. Det här med mjölken som försvinner. Varje måndag tar jag med mig en halvliters glasflaska med mjölk till jobbet. Den ställer jag i ett av kylskåpen. I måndags morse upptäckte jag att flaskan antagligen stod kvar på jobbet och eftersom jag inte hittade någon vettig flaska så köpte jag en liter mjölk på vägen. En sån där dyr rackare som ska hålla längre.

Min halvlitersflaska brukar räcka veckan ut och eftersom en liter är dubbelt så mycket, tänkte jag att då borde mjölken räcka dubbelt så länge. Därför tog jag den hållbarhetsbehandlade.

Det var bortkastade pengar. Enlitersförpackningen var tom innan veckan var till ända. Ändå hade jag skrivit mitt namn på tetran. Det tycker jag är konstigt. Finns det verkligen tjuvar på mitt arbete? Trots att alla har lämnat utdrag ur brottregistret innan de blir anställda.

Och om det finns folk som knycker andras drycker, kan man lika gärna lägga ner utdragen ur brottsregistret. Mjölktjuvarna visar bara att det är tillfället som gör tjuven. Eller som en annan tänkare uttryckte det: den som är orättrådig i det minsta, han är ock orättrådig i vad mer är.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till TGIF!

  1. Fia skriver:

    Det är märkligt att så många tycker att de kan knycka saker hur som helst. Alla vuxna borde vara medvetna om att tex en liter mjölk inte bara står i kylskåpet av sig själv, utan det är faktiskt någon som har köpt den (dvs betalat för den och transporterat den till kylskåpet). Det verkar som om det går att tumma på heder och moral när det passar.

  2. frktjatlund skriver:

    Konstigt att man respekterar att mjölken är min när jag hällt över den i annan förpackning, men inte när den är kvar i Arlas. Trots att jag skrivit mitt namn klart och tydligt på en lapp.

Kommentera

