PMS

Med jämna mellanrum får Maken en stollig idé. Mellanrummet brukar vara cirka en månad. Senast var det den 25 januari. Då fick vi Mitt i Södermalm i brevlådan. Huvudartikeln handlade om folk som bor i husvagn året om.

– Vad säger du om det? Säga upp lägenheten och flytta till en husvagn?
– Du är inte klok. Varför skulle jag vilja det?
– Men sa inte du senast för några veckor sedan att du gärna skulle vilja bo i marknivå. Och kunna gå rakt ut i gröngräset och dricka morgonkaffet.
– Gröngräset, ja. Inte i snön. Och förresten skulle vi gå varandra på nerverna på en sån liten yta.
– Ja men tänk på hur billigt det skulle bli. Du som bryr dig om vad saker och ting kostar.
– Nu snackar vi inte billigt. Utan bekvämt och prisvärt. Och hur seriöst känns det att mantalsskriva sig på Bredängs camping? Ska du extraknäcka som hemlös? Och sälja Situation Stockholm, också.

Och till slut lugnar mannen ner sig och släpper det hela. För ett tag. Idag ringde han mig på jobbet med sitt senaste infall. Den här gången kom inspirationen från Ettan.

– Vad säger du om att flytta till Zanzibar? Det vore väl något.
– Du är inte klok. Varför skulle jag vilja det?
– För att du skulle kunna bo i en sexrumsvilla. Direkt på stranden. Du har ju alltid velat bo vid havet.
– Vid havet, ja. Men då snackar vi Stockholms skärgård. Inte andra sidan jordklotet.
– Ja, men Ettan berättade att hans jobbarkompis byggt ett hus där för bara 200-tusen. Det får du knappast en Friggebod för här.
– Nu snackar vi inte kostnader. Utan att jag gärna bor på nära jobb och familj.
– Du kan ju alltid jobba hemifrån. Det finns Internet överallt. Och har du hört talas om Skype?

Jo, det har jag. Men jag vill bo där jag känner ett kulturellt samband med omgivningen. Där jag förstår det som händer, skrattar åt samma saker som andra, fattar hur man beter sig. För att inte tala behärskar språket.

Nu väntar jag med spänning på vart vi ska flytta runt den 25 mars.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till PMS

  1. Cici skriver:

    Vilken tur att det verkar vara du som har sista ordet!

  2. frktjatlund skriver:

    Skenet bedrar, för än är diskussionen inte avslutad. De röda pensionskuverten gav ytterligare eld på brasan.
    – Vi måste flytta till ett billigare land om vi ska ha råd att gå i pension. Även om vi jobbar till 70. Typ.

  3. tfn skriver:

    Men nog har de sin charm dessa män fulla med stolliga livsplaner?

  4. frktjatlund skriver:

    Ja, det behövs så lite för att de ska gå igång.

Kommentera

