Elementärt, my dear Watson

Jag tål inte när det knastrar under fötterna. Så kallad smulallergi och det är jobbigt att vara drabbad. Speciellt vintertid när man drar in en massa sand och grus. Och dessutom har en medlem i hushållet som gärna kliver in med skor för att han ska bara hämta plånboken, nycklarna eller åkremsan.

Ända in i sovrummet kan det finnas grus. Till och med nedanför min säng, så att jag får en allergisk attack det första jag får på morgonen. Inte alls roligt! Och Maken blånekar.
– Jag HAR inte gått in med skorna.

Nu har doktor Watson och jag löst gåtan. Maken talar sanning. Det är inte han som gått in med skorna. Och inte jag heller. Däremot händer det att jag går in i sovrummet och tar av mig benvärmarna. Som jag har på mig, inte så mycket för att värma benen utan för att jag inte ska skvätta in grus i kängorna. För som smulallergiker är jag även känslig för sten i skor.

På nerstänkta benvärmare sitter det grus fast i fukten. Ett tag, tills de torkat. Och då trillar gruset av och ner på golvet där jag lagt benvärmarna. Eftersom jag gärna sitter på sängen och tar av mig, så hamnar gruset nedanför sängen.

Ett solklart fall av orsak och verkan.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Elementärt, my dear Watson

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Vi har inga benvärmare och skor ställs direkt på hylla innanför dörren. Och vi har en stor dörrmatta, återvinningsbar. Översta lagret slängs när det är bara lite grusigt.

    Men du skulle inte stå ut här ändå. Kattsand. Vi har ändå lådan strategiskt längst in i vardagsdelen av rummet, framför altandörren. Sopar ofta.

    Det är grus längst ner i min säng.

    Även kattmat skapar ojämnheter. De små liven lyfter gärna ut matbitar ur sina skålar och äter dem från golvet. Helst bredvid underläggen skålarna står på. Gissar att om jag skaffade större underlägg så skulle maten hamna mitt på golvet i stället.

  2. Ruta Ett skriver:

    Det låter förträffligt med en återvinningsbar dörrmatta där man drar av översta lagret. Var hittar man en sån?

  3. Annaa Mattsson skriver:

    Ruta Ett; såg att någon visade en på mässa för nya uppfinnare. Men vår är redan uppfunnen. Gratistidningarna som aldrig kommer längre än nedanför brevinkastet men öppnas och breds ut till matta. Lager på lager. Det enda inte vår mammakatt kissar på i dörrmattsväg.

  4. Cici skriver:

    Vintern är den enda tid det inte dras in grus, gräs och diverse annat i detta hus. Möjligen kan det bli en våt fläck här och där av snö som smält. Under den varma årstiden står ytterdörren alltid öppen dagtid och folk och hundar går ut och in hur som helst. DÅ blir det mycket att sopa upp.

  5. Fia skriver:

    Det är vidrigt när det är grusigt på golvet. Jag tycker det kan finnas grus lite varstans utan att det finns en så glasklar förklaring som i ditt fall.

  6. frktjatlund skriver:

    annaa: jag undrade, precis som rutaett, vad du hittat för finurlig hallmatta. Din modell brukar jag också begagna mig av när det är riktigt eländigt.

    #1: precis, det vore snyggare än en tidning.

    cici: så är det: allt levande skräpar. Både folk och fä.
    fia: för att inte tala om brödsmulor. Hur kan de hamna i sängen trots att man aldrig äter där?

Kommentera

