Tomt och innehållslöst

Imorse drabbades jag av Den Stora Meningslösheten. Först fick jag för mig att det var onsdag och började göra fel morgongympaövningar. När jag kom på att jag var ute och cyklade istället för att lyfta hantlar, blev jag glad och tänkte att snart är arbetsveckan över.

På väg till jobbet var det halkigt och eländigt och då gled jag över till andra tankar. Inte alls positiva. Varför gläder jag mig över att veckorna går fort och det snart är helg? Det betyder ju bara att livet rinner ifrån en och det jobbet som står för den stora floden.

OK, jag har kul på jobbet. Oftast. Det är mest pubertala män i 35-årsåldern, som förmörkar horisonten. Men det finns ändå massor som jag mycket hellre skulle vilja göra.

Och inte ger arbetslivet många uppslag till bloggen. Vem vill läsa om min kamp med JavaScript? En kamp som liknar ett fältslag i första världskriget. Jag brottas som en galning och får offra massor med tid för att komma framåt. Kodrad för kodrad. Tråååkigt!

Globaliseringen är ett annat hett område, som jag inte kan skriva om. Nu ska jag vara med i ett projekt där vi ska lära upp billiga asiater i det som görs hos oss. Bara för att se även egna arbetsuppgifter försvinna till andra sidan jordklotet. Men sådan är konkurrenssituationen och kapitalismen. Bättre lite jobb än inget eller hur man ska se på saken. Men tråååkigt är det!

Snart kommer svenskt arbetsliv bestå av väktare och folk inom äldre- och sjukvården. Allt annat kan göras så mycket billigare någon annanstans.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Tomt och innehållslöst

  1. Cici skriver:

    Även om du inte tycker dig ha så mycket att skriva om, så skriver du underhållande och roligt. Det är en konst i sig. Om inte annat så får jag veta vad det är för väder i min forna hemstad, där dottern numera bor. Söder är förresten favoritplatsen för västerbottensungdomarna som flyttar till storstaden, har jag hört.
    En av mina systrar hade ett jobb liknande ditt, som det låter. Hon jobbar numera i äldrevården och finner det mycket mera tillfredställande, men kroppsligt tungt och mycket sämre betalt.

  2. Annaa Mattsson skriver:

    Undrar om man inte kunde skicka dom till Kina också. Gamlingarna. Undrar om man inte skulle klura lite på det, om det inte blir billigare i längden.

  3. Rutan skriver:

    Annaa: Passa dig… snart är det vi som är gamlingarna! Jag vill inte till Kina!

  4. frktjatlund skriver:

    cici: Tack! Men pratar jag verkligen så mycket väder? OK, det blir en del gnäll i ämnet. Inspirerat av vinterhat.

    annaa: Undrar just om det skulle bli så stor skillnad för gamlingarna? Jag har väl berättat historien om min svärfar? Han hamnade på äldreboendets sjukavdelning och en dag när svärmor kom på besök, ställde han frågan: Stella, har vi flyttat utomlands?

    rutan: jag skulle kunna tänka mig en en tur till Kina. Om jag returbiljett och vistelsen understiger en månad. Och visst är det skrämmande att vara den äldsta levande generationen i familjen. Man puttas närmare och närmare kanten …

  5. Fia skriver:

    Än så länge är arbetskraften billigare i Kina, men det brukar ju alltid vara så att när ett land får ökat välstånd stiger lönerna och automatiskt blir det mindre attraktivt som utsugningsobjekt. Det verkar som om sånt har svängt rejält under historiens gång. Det verkar vara omöjligt för ett land att behålla sitt välstånd, för ekonomisk utveckling verkar hänga ihop med olika åtgärder för att öka sysselsättning och export för att minska den egna fattigdomen. När landets ekonomi har förbättrats så att alla har fått det lite bättre verkar vällevnaden bli en black om foten.

Kommentera

