Kastrullhäxor

Är det veckans PRAO-elev som valt bilden till artikeln Tiden sätter kniven i den goda modern? Tanten från förr står vispar till pulvermos men texten berättar om hur man flår ål och gnagare, dräper hummer. Allt med utgångspunkt från olika utgåvor av Bonniers kokbok.

Själv köpte jag ett exemplar på rea någon gång på 80-talet. Men jag tror inte att jag lagade ett enda recept från den. Bilderna på anrättningarna var så bruna och fula att maten såg ut som Har du eller Ska du? Så bajsbruna var de.

Jag höll mig till Vår kokbok där man sysslade med enklare saker. Som att koka ägg och kaffe. Steka strömming och göra korv stroganoff. Död korv och strömming.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kastrullhäxor

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Nej, det var nog artikelförfattaren själv. Som verkar vara prao i ämnet pladder. Hon kanske borde upplysas om att harjakt är flitigt förekommande sysslor i vissa av provinserna. Och att hararna fortfarande där flås innan de ätes.

    Köpte ett ex av den tjocka boken till dotter. Hon har hittills inte haft plats i bagaget för den. Däremot tog hon med sig den behändiga Barnfamiljernas mat, minns ej utgivare, men det var från den mina barn lärde sig laga mat.

  2. Malou skriver:

    Men Bonniers Stora Kokbok är världens absolut bästa! Den och ”Födan, hemmet, ekonomien” (eller vad den hette) som jag hade i skolköket. Bägge två trillar snart ifrån varann och jag vet inte hur jag skall överleva..:-(

  3. Cavatus skriver:

    Läs svidande regimkritik. Gå till http://www.korta.nu/jc

  4. frktjatlund skriver:

    annaa: Modern flådde en hare på balkongen i Fruängen. Brorsan hade kört på den med bilen och raskt skurit halsen av den. Sånt var vardagsmat i Småland. Flådda harar, alltså.

    malou: nej, jag fastnade aldrig för den. Som sagt, bilderna var hemska.

    cavatus: vi har nog inte alls samma världsbild.

Kommentera

