Mañana

Jag tillhör kategorin snäppet över medelmåttorna. Drömmen vore att vara riktigt bra på något. Expert eller ännu hellre geni. Men jag saknar det som krävs, som begåvning till exempel. Och framförallt uthållighet. Det enda jag är verkligt skicklig på är att skjuta upp saker.

Idag blev jag tvungen att göra jättetråkiga saker på jobbet. Hela eftermiddagen. För att jag inte har tagit itu med dem tidigare. Själsdödande arbete, som hamnat på mitt bord bara för att en människa hellre föder barn än gör uppgiften själv. För jag har hört att tråkigt på jobbet är en av anledningarna till att somliga ser till att bli gravida.

Inte är det bättre hemmavid. Egentligen borde jag knappa in några räkningar, men inspirationen för det är lika med noll. Speciellt som Maken knappt fick någon lön. Eller så skulle jag behöva fylla i en ansökan om sjukförsäkring. Än så länge medan jag är fullt frisk, något som krävs för att överhuvudtaget komma ifråga. Men jag skjuter, som vanligt, pappersarbetet framför mig.

Dagens ursäkt är att jag brände vänsterhanden när jag skulle diska stekpannan efter middagen. Efter att ha lagt upp köttfärsgrytan på tallrikarna, ställde jag stekpannan på den svala delen av keramikhällen. Men handtaget till pannan stack ut ovanför den varma zonen. Som jag dessutom glömde att stänga av. Utan att ana oråd greppade jag tag i handtaget för att lyfta stekpannan till diskhon.

– Jäklar i min lilla låda! Det där gjorde riktigt, riktigt ont, vrålade jag. Sen stod jag med handen under rinnande kallvatten i en kvart. Och det tog bort värsta svedan. Nu känner jag bara av skadan när jag böjer fingrarna.

Öppet köp får mig också att skjuta saker på framtiden. Igår köpte jag ett par jeans och en kofta. Plagg som jag inte orkade prova utan chansade på att de skulle passa. Vem orkar skala av sig kläder och vinterkängor? Sa jag till expediten. Inte jag. Hon undrade om jag tillhör kategorin, som inte heller provar kläderna när det är sommar. Bara för att det är så svettigt. Kanhända, sa jag tyst för mig själv.

Byxorna fick följa med tillbaka till affären. Där jag bytte dem till en mindre storlek. Som jag inte heller provade. Det här kan bli en följetång är jag rädd och därför skjuter jag upp utprovningen. Jag har ytterligare 29 dagar på mig vela fram och tillbaka.

Ägnar jag den tiden åt att städa, så kan det bli aktuellt med ytterligare en mindre storlek. Om man ska tro artikeln Städa dig smal i AB. Det gör inte jag. Tror att det går att städa sig smal. Med tanke på hur mycket jag har städat i mina dagar, så borde jag se ut som en sparris. Har aldrig gjort och kommer förmodligen aldrig att göra, heller.

Förresten går det att lämna även städning till morgondagen. Det är jag expert på.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mañana

  1. dhea skriver:

    frk tjatlund
    du e rolig!

  2. frktjatlund skriver:

    Jag försöker …

Kommentera

