Spörsmål

Folk frågar så konstigt när man kommer hem från en resa.
– Var var ni någonstans? är självklart en helt naturlig undran. För man kan ju inte komma ihåg destinationen för alla som åker och far. Men om man inte svarar Thailand, det är då man ofta har anledning att häpna.

– Vi var i Indien.
– Vad gör man där?

Ja, vad gör man i ett jätteland med en miljard människor, som lever med andra traditioner och under andra livsbetingelser?

Eller så frågar den artige konversatören:
– Var det skönt?
– Nja, skönt är nog inte rätta ordet. Vi var på en rundresa. Inte i Goa. Upplevelsen lutar mer åt intressant, lärorik, spännande, omtumlande, berikande och liknande. Det sköna låg mer i att komma hem igen.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Spörsmål

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Jag har undrat många gånger över dessa frågor. Tycker inte det spelar någon roll vart man ska, frågan kommer ändå ”Vad ska du göra där?” (Och då har personen i fråga klart för sig att det inte är en arbetsresa.)

    När jag och ett par kompisar skulle åka till Irland för att bland annat hälsa på dottern för ett par år sedan kommenterade minst ett par personer ”Men där är väl inte fint väder?”

  2. Rutan skriver:

    Om jag säger att jag ska till Italien så tycker jag inte det är konstigt om man frågar vad jag ska göra där. Jag kan hälsa på bekanta, resa runt, vara i städer, ligga på en strand mm. Det finns en del att välja på. Det vet mina bekanta att jag gör, ibland det ena och ibland det andra och ibland allt på en gång.
    Skulle jag svara Thailand tror jag att det skulle bli ett Jaha!, för ”alla” vet vad man gör där. Iofs samma saker som i Italien, men inte många åker på semester till Thailand enbart för att vistas i Bangkok.
    Det är jätteviktigt ju att det är finare väder än hemma! Annars är resan meningslös! (Ironi.) Tänk vad det där med väder och bad på utlandsresor sitter inrotat i oss!

  3. Malou skriver:

    Vi brukar åka till Skottland minst en gång varje år – och det är ju inte känt för sitt varma soliga väder? Och det märkliga är att vi alltid hittar något nytt att se/uppleva varje gång…

  4. frktjatlund skriver:

    Alla: Kopplingen mellan semester och vackert väder är verkligen total. Regnar det kan man lika gärna vara hemma. Och nåde den som kommer hem utan solbränna. För en lyckad semester ska helst tillbringas i en solstol. Enbart.

  5. Annaa Mattsson skriver:

    Och så ska man unna sig.

Kommentera

