Arbetslust

Nej, min arbetslust lyser med sin frånvaro. Fortfarande. Hostan och hängigheten håller i sig så jag gör bara det allra nödvändigaste. Maken däremot fick ett ryck. Och får han det bävar makan. För att jag vet att det till syvende och sist drabbar mig.

Vi ska ha några på visit imorgon och plötsligt såg han vardagsrummet med nya ögon. Fläcken på mattan måste bort. På med hett vatten och medel. Gnugga och sug upp vätskeöverskottet med handdukar.

Lika bra att torka av soffborden när han ändå var igång. Tyckte han. Efter halvannat bord pös han iväg till affären och kom tillbaka med bets. Då började den verkliga cirkusen. Betsningen gjorde sig bäst på köksbordet. Ett bord som redan är belamrat med allt möjligt. 

Konsekvensen blev att fick jag torka svarta fläckar högt och lågt. Tvätta trasor och handdukar. Och imorgon bitti tänker han göra strykning nummer två. Jag som inte gillar borden längre. Glasen ser kladdiga ut även när de är rena. Nu lär jag få dras med dem 10 år till.

Enda glädjen i sammanhanget är att jag själv fick ändan ur vagnen. Handdukarna som användes i fläckborttagningen på mattan var två stycken som legat oanvända i skåpet över ett år. Bara för att hängarna hade lossnat när några oförståndiga barn torkat sig i häftigaste laget. Nu tog jag fram min lilla fina Bernina och sydda fast hängarna igen.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Arbetslust

  1. Ruta Ett skriver:

    Jag känner igen det där. När maken kör igång det ena stora projektet efter det andra, så måste jag också engageras i det fastän jag kanske mycket hellre vill sitta och sticka eller läsa en bok OCH jag kanske behöver det mycket bättre.
    Jag vill inte ha en massa arbete för att han får lust att göra nåt. Jag har inget emot förändringar eller projekt, men jag vill välja själv om jag ska delta eller inte.

  2. Ullah skriver:

    Har aldrig tänkt på att sy fast hängare med maskin. Bara jag får igång den kan jag ju göra det då!

  3. frktjatlund skriver:

    #1: Och jag sätter en ära i att inte uppmuntra till några ny projekt. Jag har ommålningen av köket i färskt minne. Det såg inte klokt ut i över två år och sen fick Trean avsluta jobbet för att betala av en skuld.

    ullah: I hate handsömnad. Och sen håller maskinsöm så mycket bättre. I hope.

  4. Cici skriver:

    Jag tror att det har något att göra med att män ofta måste ha bekräftelse på det dom gör, om det så bara är att man ska stå där bredvid och titta, utifallatt.
    Vem som får plocka undan verktygen och städa upp efter operationen behöver vi väl inte ta upp här.

Kommentera

