Halv åtta hos mig

– Var det någon som såg gårdagens program? undrade långkoftan under lunchen.
– Vilket?
– Halv åtta.
– Inte jag, sa jag sanningsenligt.

Typiskt tantprogram, snudd på panchovarning, och ändå har jag aldrig sett det. Mest för att jag inte är förtjust i mat-tv. Mat ska ätas, helt enkelt. Inte visas i rörliga bilder. Det är aldrig särskilt spännande.

Istället har jag hookat på en serie på tv4+, Kvinnor som mördar. Programmet går mellan 19:00 och 20:00 på vardagkvällar. Och då sitter jag där och känner en viss tacksamhet. Mot mitt milda sinne, min positiva livssyn, mina låga krav och förväntningar på livet. För att inte tala om de restriktiva svenska vapenlagarna.

Möderskorna på tv beskrivs ofta som vackra, smarta, intelligenta och populära. Det verkar vara viktigast av allt. Att vara populär på High School. Och sen lever de den amerikanska drömmen. Ändå tar de livet av sina makar. På de mest korkade sätt. Trots att de är så in i vassen smarta.

Och för varje avsnitt blir jag mer och mer förbryllad över det amerikanska rättväsendet. Rena rama lotteriet. Utgången är beroende av hur dyr advokat du har råd med. Och framför allt om du kan göra en schyst överenskommelse med åklagaren. Då kan ett hotande dödsstraff omvandlas till tre år villkorligt.

Själv har jag låst in alla vassa saker, stekpannor, klorin och basebollträet. Om vi hade haft något. Om utifall jag skulle börja gå i sömnen.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Halv åtta hos mig

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Men det är inget matprogram i vanlig bemärkelse. Vi brukar titta på den brittiska förlagan, den är roligare, mer galen. Där misslyckas folk mer med maten och köper dyrare alkohol och blir lite fulla. Inte det minsta panchovarning på det inte, ett av de få program som roar både 20-åringen och mig.

  2. frktjatlund skriver:

    Det är uppenbart att jag aldrig sett programmet. Och att jag är fördomsfull. När tv4+ gjort slut på alla mörderskor borde jag ge programmet en chans.

Kommentera

