Fler är tillbaka

Lillsyrran, hon som blev änka i våras, ska utsättas för stambyte med början vecka 6. Nu tänker hon utnyttja tiden till att åka till Sydamerika och hårdplugga spanska. Men det blir ett litet glapp i planeringen på två veckor. Två veckor som hon inte har lust att bo i byggdamm och dessutom sköta sina behov i en barack på granngården. 

Singelsyrran kommer inte på fråga; hon har redan en bekanting inbokad. Lillsyrrans dotter och son bor i samma område och ska få stambytt under samma period. Då återstår det inte så många.
– Om inte min gamla kompis Annette Kronberg kan, går det bra om jag bor hos er?
– Bra och bra, tänkte jag och försökte låta så gästfri jag bara kunde.

– Jo, det funkar alla gånger, svarade jag. Trots att mitt själviska ego vred sig som en daggmask. För jag vet att Lillsyrran skulle ha öppnat sin egen dörr mer än gärna om jag kom med motsvarande begäran. Medan jag har betydligt svårare för att ha andra än min egen familj boende hos mig någon längre tid.

Men två veckor är ändå bara 14 dagar av mitt 30 000 långa (förhoppningsvis) liv, om ni frågar Mads Mikkelsen, så jag får spotta upp mig och visa mig från den ljusa sidan till dess.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Fler är tillbaka

  1. Cici skriver:

    Det brukar gå bra när man vet att det är en begränsad tid.

  2. frktjatlund skriver:

    Ja, två veckor är bara två veckor. Sen har hon en flygbiljett bokad.

  3. Annaa Mattsson skriver:

    Jag kan fortfarande rodna över mitt nej till en kompis som frågade om en kompis till henne kunde få sova över några nätter i min soffa. Jag var 28 och singel och fullständigt egotrippad så jag tyckte en främmande person i mitt vardagsrum var ett stort ingrepp i min integritet. Jag har bättrat mig alldeles kolossalt sedan dess, men jag förstår precis hur du känner det!

  4. Lotten skriver:

    Det där är så individuellt. Jag gillar att ha folk här eftersom det var helt otänkbart i hemmet jag växte upp. Att ha någon som sov över alltså. Men i ärlighetens namn så finns det förstås en gräns. Vår ligger på en vecka. Sen måste det vara folk som inte vill bli uppassade. Det klarar jag inte. Däremot får de gärna gå i skåpen och ta den mat de vill ha…
    Gott Nytt År!

  5. frktjatlund skriver:

    annaa: Det går an att ha folk boende när man själv är ledig. Men mycket jobbigare när alla inblandade ska hålla vardagslivet igång. Ha väckarklockan på ringning, dela hygienutrymme under tidpress, fixa mat och städning. Då gäller det att räkna till tio. Om och om igen.

    lotten: jo, gäster är lite som fisk; efter tre dagar börjar de lukta. Även om man är släkt.

  6. Annaa Mattsson skriver:

    Det beror också på vem det är. När Mannens släkt kom och hälsade på kröp det i kroppen innan de alls kom. Man visste aldrig vad de skulle ta sig för, vilka integritetsgränser de skulle trampa över så fort de hunnit innanför dörren.

  7. frktjatlund skriver:

    Problemet med mina systrar är deras pedanteri och deras övertygelse om att deras sett att tolka verkligheten är det enda rätta.

Kommentera

