Vad vore nattron utan öronproppar?

Sträckan mellan Jhansi och Varanasi känns lång. Speciellt med nattåg som stannar vid snart sagt varenda mjölkpall. Hur långt avståndet är i mil vet jag inte, men färden tog 13 timmar totalt. Inklusive halvtimmen 500 meter från slutdestinationen.

Jag hade lite otur i lottningen om bäddplatser så under natten balanserade jag liggandes på en 60 cm bred bädd. Så smal att jag inte kunde vända mig utan att vakna till. För kontsigt nog lyckades jag slumra mig genom nattens mörka timmar. Trots att vagnen var öppen och vi delade sovutrymme med fyrtiotalet andra, män förutom vår grupp.

Men det var ingenting mot tågets första vagnar. Sittvagnar utan platsbiljett. Folk trängde sig på innan andra kunde ta sig av. Kort sagt: vagnarna var mer än fullproppade.

Och alla kryllade av vid ändstationen, Varanasi fd Benares. Den heligaste av alla hinduiska städer. Vid den heligaste av alla floder, Ganga, vars vatten är så heligt att den renar från alla upptänkliga och ännu inte påtänkta synder.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt, Indien 2010. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vad vore nattron utan öronproppar?

  1. FruH skriver:

    Skönt att höra av er! Låter som ni får uppleva Indien utanför Goa ;D

  2. Maj Korner skriver:

    Vilket äventyr ni är iväg på! Även om jag inte kommenterar varje enskilt inlägg så läser jag dem alla med stort intresse!

  3. frktjatlund skriver:

    fruH: det kan du hoppa upp och satta dig pa. Noomi & Co har inte varit i Indien. Om du fragar mig.
    maj: tack for det!

Kommentera

