Agra

Nu har Pernilles batteri gett upp och det finns ingen laddare till att uppbringa till hennes nya Nikon. Modellen finns inte ens i landet. Så det är dagens lektion: Ha inte bara kamera i handbagaget. Lägg ner laddaren, också.

Och inte hjälpte det med att andra erbjöd sig att mejla över sina bilder. Nej, hon vill knäppa sina egna. Vilket jag kan förstå. Hon är betydligt mer obekymrad med att närma sig lokalbefolkningen än övriga.

Vi såg Taj Mahal idag och jag kan inte annat än att instämma med guideboken. Det finns inga foton som kan göra byggnaden rättvisa. Tredimensionellt är verkligen överlägset. Aven om man får trängas med tokiga kineser och japaner med två, tre kameror hängande om halsen.

Maken hänger hela tiden ut genom bussfönstret och tar bild på bild av den fascinerande trafiken och är uppe i över 2000 foton. Han missade tursamt nog den påkörde mannen på landsvägen, vilket jag är glad för. Det räcker gott med bilden på näthinnan.

Idag ställde ett gäng kor till en riktig propp mitt i stan, när ägaren skulle ta dem längs en av huvudgatorna. Och mitt framför oss tippade en trehjulig paketbil bakåt och ställde sig på bakhjul och bakre kofångare med framhjulet i luften. Det tog ett tag innan den kom på rätt köl igen.

Alla är förvånansvärt tålmodiga, trots allt. Bara tutar oavbrutet.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt, Indien 2010. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Agra

  1. Telefonissan skriver:

    Stackars Pernille. Men hon kanske kommer Indien ännu närmare utan kameralinsen. Intressant f.ö. om Taj Mahal. Har tyckt att det verkar lite överreklamerat och kulissartat men är beredd att omvärdera.

  2. Annaa Mattsson skriver:

    Tycker nästan lite rätt åt Pernille, med tanke på lokalbefolkningen.

  3. Långkoftan skriver:

    Det är spännande att höra din bild av Indien, mycket känner jag igen…..men nu var det länge sedan vi fick höra från dig.

  4. Annaa Mattsson skriver:

    Ja, nu undrar man allt hur det står till där borta!

  5. Fia skriver:

    Åh, vad jag skulle gräma mig om jag åkte till Indien och glömde laddaren till kameran!
    Det är spännande att läsa dina reseskildringar.

  6. frktjatlund skriver:

    tfn: Hon har fatt lana en av engelskornas reservkamera, en liten Olympus. Sa hon knapper vidare.
    annaa: lokalebefolkningen gillar henne inklusive djuren. Och hon dem. Nastan for mycket. Hon har dragit pa sig en rejal diarre.

    Annars ar allt val. Vi har bara befunnit oss bortom all ara och redlighet de senaste dagarna.

  7. Annaa Mattsson skriver:

    Kofångare är roligt.

  8. frktjatlund skriver:

    Solfangare ar ocksa kul, men ovanliga. Trots att solen lyser med sin narvaro.

  9. Pernille skriver:

    ha ha ha!!! Hvor er det herligt at læse din blog om rejsen i Indien…Selvom jeg ikke forstår alt på svensk, synes jeg at den er rigtig morsom og flot og velskrevet. Og så endnu mere morsomt at opdage at jeg og min manglende bagage har en rolle i den:) Som der endda er kommenteret på. Jeg føler mig helt berømt!

  10. frktjatlund skriver:

    Tack! Och morsomt att du känner igen dig.

Kommentera

