Punschig policy

Köp 5 och betala för 4 – det brukar jag göra med strumpbyxor. Närmare bestämt på Åhléns-Söder. Imorse öppnade jag femte och sista dubbelpacken, bara för att konstatera att ena paret inte var hopsytt i grenen. Det hela paret tog jag på mig.

På vägen hem från jobbet gick jag in på Åhléns och ställde mig i kassakön. Expediten gick och hämtade ett nytt dubbelpack, tog ut ett par och sträckte fram det till mig. Par nummer två slängde hon tillsammans med det defekta, i papperskorgen.

– Men om du ändå bara kastar det hela paret, så kan jag lika gärna ta det.

– Nej, det går inte. Vi har inte den policyn.

– Nähä, inte ens som kompensation för att jag var tvungen att ta mig hit och köa för att få rättelse för en felaktig vara?

– Nej!

– Inte ens för att det är ett slöseri med resurser att kasta användbara saker?

– Nej!

När jag gnällde på Guldfågelns kycklinglårfiléer hade de vänligheten att skicka mig en värdecheck på 100:- – dubbelt så mycket som jag hade betalat. Där hade man tydligen en helt annan policy.

Lämna en kommentar